Niklas Ajo halkoo tuulta huippunopealla australialaisradalla

– Onhan tämä tavallaan erikoinen, mutta samalla erittäin hieno rata.
Radalta löytyy vain kolme vähän hitaampaa mutkaa. Loput ovat tosi
nopeita, kuvailee Phillip Islandilla ensimmäistä kertaa kilpaileva Ajo
viikonvaihteen työmaataan.

Hitaat mutkat ovat osoittautuneet Ajolle haasteellisimmiksi oikeastaan
koko kauden ajan. Nyt estradi on luonteeltaan sellainen, jossa rataan
kävellen ja pyöräillen tutustunut ensikertalainenkin tuntee olonsa
kotoisammaksi.

– No, huomennahan sen sitten näkee todellisuudessa, 17-vuotias Ajo
viittaa perjantain ensimmäisiin vapaisiin harjoituksiin.

Pimeitä mutkia ja merellisiä maisemia

Olympiakaupunki Melbournesta reilun sadan kilometrin etäisyydellä ja
merellisen upeissa maisemissa sijaitseva 4448 metrin mittainen Phillip
Islandin rata tunnetaan nopeuden lisäksi kovista tuulistaan. Puuskat
piinaavat pahiten pienimmän luokan kuljettajia keväisen viileässä
Australiassa.

– Torstaina tuuli oli vielä maltillinen, mutta onhan se ollut GP-
viikonvaihteiden aikana oikeastaan ainainen ongelma täällä. Tuulen
lisäksi korkeuserot tuovat lisää haastetta tälle radalle, jossa on aika
monta niin sanottua pimeää mutkaa.

Phillip Island edellyttää kuljettajalta kylmäpäisyyttä, millimetrin
tarkkoja ajolinjoja ja pyörältä luonnollisesti äärimmäistä nopeutta.
Piikkiluokan kevyellä pyörällä on paahdettu parhaimmillaan 245,9
kilometrin tuntinopeutta radan 900 metrin mittaisella suoralla.

– Pyörää ei saa säätää täällä liian jäykäksi johtuen lukuisista nopeista
mutkista, painottaa saksalaistiimi Interwettenin hopeanharmaata Aprilia
RSW:tä käskyttävä Ajo.

Ajo haluaa tervehtiä taas ruutulippua

MM-sarjan oppivuotta piakkoin päättelevä Ajo on kokenut kilvanajon
nurjemman puolen edellisissä ja ajoittain epäonnisissa osakilpailuissa.
Valkeakoskelaisnuorukainen haluaa tervehtiä taas ruutulippua ja tehdä
sen tietenkin mahdollisimman korkealla sijoituksella. Ajo on ajanut
tähän mennessä kilpailussa parhaimmillaan kymmenenneksi ja aika-ajossa
tuplasti sijalle 14.

Ajo arveli edellisen kilpailun jälkeen, että hänellä on syytä soittaa
sille kuuluisalle tuurille ja kutsua tämä takaisin.

– En tavoittanut sitä, mutta eiköhän nuo kaatumiset ja epäonni saavat jo
riittää tältä kaudelta, tuumii Ajo.

MotoGP-sarjassa eletään parhaillaan ratkaisevinta ja raskainta aikaa.
Värikäs GP-karavaani vieraili kaksi viikkoa sitten Japanissa, nyt
kilpaillaan Australiassa ja jo ensi viikolla siirrytään nopealla
aikataululla Malesiaan.

Kauden perinteisesti Espanjan maaperällä päättävä Valencian GP odottaa
vuoroaan marraskuun ensimmäisenä viikonvaihteena.

* 125-kuutioisten luokan aikataulu Australian GP:ssä 14.-16.10. Phillip
Island, MM-osakilpailu 15/17:

Perjantai 14.10.
Klo 02.15-02.55, 125-kuutioisten luokan 1. vapaa harjoitus Klo 06.15-
06.55, 125-kuutioisten luokan 2. vapaa harjoitus

Lauantai 15.10.
Klo 02.15-02.55, 125-kuutioisten luokan 3. vapaa harjoitus Klo 06.00-
06.40, 125-kuutioisten luokan aika-ajo

Sunnuntai 16.10.
Klo 02.40-03.00, 125-kuutioisten luokan warmup Klo 05.00, 125-
kuutioisten luokan MM-osakilpailu 15/17

* Phillip Islandin ratainfo
Pituus: 4448 metriä
Leveys: 13 metriä
Mutkat vasemmalle: 7
Mutkan oikealle: 5
Pisin suora: 900 metriä
Valmistunut: 1956
Modifioitu: 1988

* 125-kuutioisten luokan ennätyksiä
Rataennätys: Alvaro Bautista (2006) Espanja, Aprilia 1.36,927
Paalupaikkaennätys: Mika Kallio (2006) Suomi, KTM 1.36,625
Huippunopeus: Stefan Bradl (2008) Saksa, Aprilia 245,9 km/h Kauden 2010
kilpailun kärkikolmikko:
1) Marc Marquez Espanja, Derbi 38.13,008, 2) Pol Espargaro Espanja,
Derbi + 6,062, 3) Nicolas Terol Espanja, Aprilia + 11,576.

* Piikkiluokan tilastotärppejä Australian GP:hen

– MM-sarjaa johtava ja Australiassa ensimmäisen mahdollisuuden
mestaruuden voittamiseen omaava Nicolas Terol sijoittui viime vuonna
Phillip Islandilla toiseksi. Se oli samalla hänen ensimmäinen
podiumsijoituksensa Australiassa. Terol on jäänyt 27 viimeisessä
kilpailussaan ainoastaan kolme kertaa podiumin ulkopuolelle:
Silverstonessa viime vuonna ja Sachsenringilla sekä Silverstonessa tällä
kaudella.

– MM-sarjassa toisena oleva Johann Zarco saapui Australiaan Japanin GP:n
voitto allaan. Hänestä tuli Japanissa seuraava ranskalainen
osakilpailuvoittaja siten Mike Di Meglion, joka varmisti vuonna 2008
Australian GP:n ykkössijalla suomalaistalli Ajo Motorsportille
ensimmäisen mestaruuden. Zarco sijoittui vuonna 2009 Australiassa
16:nneksi. Viime vuonna hän keskeytti kilpailun ensimmäisellä
kierroksella teknisten ongelmien vuoksi. Zarco on sijoittunut kuuden
nopeimman joukkoon tämän kauden kaikissa 14 osakilpailussa.

– MM-sarjassa kolmantena oleva Maveric Vinales kilpailee ensimmäistä
kertaa Phillip Islandilla. Jos Vinales sijoittuu Australiassa neljän
joukkoon, niin hän tekee 125-kuutioisten luokan tulokaskuljettajien
piste-ennätyksen. Kyseinen ennätys on 202 pisteellä Marco Melandrin
nimissä kaudelta 1998.

– MM-sarjassa neljäntenä oleva Sandro Cortese ajoi Australian GP:n
nopeimman kierroksen vuonna 2009, jolloin hän sijoittui kilpailussa
kolmanneksi. Viime vuonna hän oli aika-ajossa kakkonen, mutta hän kaatui
kilpailun kolmannella kierroksella.

– MM-sarjassa viidentenä oleva Jonas Folger on kilpaillut tätä ennen
Phillip Islandilla kaudella 2009, jolloin hän sijoittui 14:nneksi.
Folger joutui jättämään viime vuonna Australian GP:n väliin Japanin
kisan vammojen jäljiltä.

– MM-sarjassa kuudentena oleva Hector Faubel on kivunnut kerran
podiumille Phillip Islandilla. Se tapahtui kaudella 2007 kolmannen sijan
myötä. Viime vuonna Faubel kilpaili Australiassa Moto2-luokassa. Kisa
päättyi hänen osaltaan avauskierroksen kolarointiin Wayne Maxwellin
kanssa.

– MM-sarjassa kuudentena oleva Efren Vazquez ajoi viime vuonna Phillip
Islandilla neljänneksi. Se on toistaiseksi hänen paras sijoituksensa
Australiassa.

– MM-sarjassa kymmenentenä oleva Danny Kent kiersi viime kaudella
Phillip Islandin rataa Lambretta-pyörällä sijoittuen 21:nneksi. Kent on
joutunut jäämään tällä kaudella ainoastaan kaksi kertaa pisteiden
ulkopuolelle, eli Le Mansissa ja Brnossa.

Uusin numero