Pyörän vaihtuminen Husqvarnaan ja luokan vaihtuminen E1:een ovat merkinneet melkoista piristysruisketta lajinsa kaikkien aikojen menestyneimmälle urheilijalle, joka tavoittelee nyt jo kahdeksatta henkilökohtaista maailmanmestaruutta.
– Kait ne fiilikset ovat nyt vähän samat, kuin sillä kuuluisalla kevätlaitumille laukkaavalla varsalla. Kyllä, ajaminen on taas kivaa, vahvistaa Salminen, 34.
Urallaan ennätysmäisesti jo 82 MM-osakilpailuvoittoa sivaltanut Salminen juhli toistaiseksi viimeisintä mestaruuttaan vuonna 2007 ykkösluokassa. Pikkunelari istuu mainiosti kokeneen kuljettajan käteen.
– Ei tosiaankaan mitään valittamista. Alla on paljon kilometrejä, laadukasta treeniä ja sopivasti kolme kisapäivää Italian ja Espanjan sarjoissa. Pyörän osalta ei tarvitse tosiaankaan miettiä, onko edessä hidasta tai nopeaa pätkää, sillä ajo-ominaisuuksista se ei jää ainakaan kiinni. Saa vetää täysillä, eikä ahdista yhtään, Salminen kuvailee tuntemuksiaan.
Espanjan endurokehdon Lleidan lähettyvillä sijaitsevan Pontsin maisemissa olonsa jo varsin kotoisaksi tuntevan Salmisen ainoa hienoinen huolenaihe löytyy tukkoisesta nenästä.
– Flunssa pääsi iskemään viikolla ja ääni on vielä vähän painuksissa, mutta toivon mukaan kyse on enää pelkistä jälkimainingeista. Olen kyllä varmasti valmis MM-avaukseen, kunhan saan vielä sulatettua tuon flunssan lopullisesti pois.
MM-sarjan pienimmästä luokasta on lupa odottaa suomalaiskuljettajien temmellyskenttää ja mitalisampoa.
KTM:llä kilpaileva Eero Remes lähtee kirkastamaan viime vuoden pronssiaan ja Salmisen tiimikaveri Matti Seistola puolestaan korottamaan asemiaan neljänneltä sijalta. Luokan mestari vaihtuu varmuudella, sillä vuonna 2010 kultaa Husqvarnalla huuhtonut ranskalainen Antoine Meo kisaa tällä kaudella 2-luokassa.
– Kyllähän meillä suomalaisilla on kieltämättä vahva panos tässä luokassa. Ei se triplakaan ole mikään mahdottomuus, mutta mitä sitä vielä spekuloimaan tässä vaiheessa. Kaksi ensimmäistä osakilpailuviikonvaihdetta näyttävät suunnan. Kausi on pitkä ja mitä vain voi tapahtua, muistuttaa Salminen.
Remes taisteli viime kaudella jopa mestaruudesta, kunnes kirkkaimmat mitalit matkasivat Ranskaan Meon ja Johnny Aubertin johdolla lähinnä siksi, että extreme-pätkät painuivat suomalaishaastajalta penkin alle.
– No, Remes oppii koko ajan paremmin enskan tavoille. Hän ajoi viime vuonna nousujohteisen loppukauden ja uskon, että hän jatkaa nyt siitä. Eerolla on hyvä vauhti päällä, painottaa Salminen.
Ulkomaalaisista kuljettajista Salminen nostaa ennakkokaavailuissa korkeimmalle Remeksen italialaisen tiimikaverin Thomas Oldratin ja ranskalaisen Honda-kuljettajan Rodrig Thainin.
– Unohtaa ei sovi myöskään ranskalaista Deparroisia (Nicolas). Hänellä on mahdollisuus saada Kawasakillaan pakkaa rikki ainakin joissakin osakilpailuissa, arvioi Salminen.
Salminen tuntee Pontsin katalonialaismaastot kuin omat taskunsa.
– Kilpailin täällä ensimmäisen kerran jo vuonna 1998. Sen jälkeen olen ajanut näillä kulmilla kerran MM-pisteistä, mutta sitäkin useammin Espanjan sarjan merkeissä, kuten viime vuonnakin. Ek:t ovat suurin piirtein samoilla paikoilla, mutta aiempaan nähden aikalailla erilaisia. Tämän kisan pätkät ovat poikkeuksellisen nopeita. Espanjassa on yleensä totuttu hitaampaan.
Salminen on tutustunut reittiin tavoilleen uskollisesti tinkimättömällä tarkkuudella ja askelmittaria säästelemättä.
– Crossitestillä sahataan peltoa edestakaisin. Endurotestillä ajetaan jo puidenkin välissä ja lujaa, joskin löytyy sieltä tietty teknisempiäkin paikkoja.
Extreme-testien rakentamisessa on sorruttu ajoittain turhaankin kikkailuun, mutta Pontsissa sekin on ajettava luonnonmukaisissa olosuhteissa.
– Extremellä noustaan patoaltaalta mäkeen. Ennen se on ajettu siirtymänä, eikä minulle ole tullut silloin mieleenkään, että siitä tehtäisiin pätkä. Latua on levennetty ja aika paljonhan siellä on tehty kivitöitä, toteaa Salminen.
Kauden ensimmäinen MM-viikonvaihde käynnistyy Pontsissa perjantai-iltana crossin merkeissä ajettavalla supertestillä. Varsinaiset kisapäivät ovat tuttuun tapaan lauantai ja sunnuntai.
– Ainakin nyt kelit ovat kohdallaan ja lämpöäkin lähes 20 astetta. Ei valittamista, huikkasi moottoripyöräurheilun hyväntuulinen monitaituri.
Enduron MM-sarjan kilpailukalenteri:
2.-3.4. Ponts, Espanja
9.-10.4. Vale de Cambra, Portugali
14.-15.5. Francavilla di Sicilia, Italia
10.-11.6. Fethiye, Turkki
18.-19.6. Meteora, Kreikka
9.-10.7. Buzau, Romania
3.-4.9. Sant Julia, Andorra
1.-2.10. Mende, Ranska