Sen sijaan, kuten tällaisissa tapauksissa usein käy, villit varikkohuhut saivat tuulta siipiensä alle mahdollisen sääntöjenvastaisen tekniikan osalta.
Pelkkää kateellisten panettelua tai sitten ei, mutta huhuissa väitetään, että Honda olisi kehittänyt moottoreihinsa niin sanotun kaksoiskytkin, eli DCT (Dual Clutch Technology)-järjestelmän.
HRC:n varapääjohtaja Shuhei Nakamato katkaisi siivet huhuilta surutta – tosin jättäen ainakin hienoisen kysymysmerkin ilmaan.
– On selvää, että HRC:llä ei ole käytössä mitään sääntöjenvastaista, Nakamoto viittaa DCT:hen.
– Mutta on totta, että meillä on jotain uutta, mikä tekee vaihtamisesta nopeampaa. Emme puhu DCT:stä, mutta en voi kertoa siitä, miten tämä uusi järjestelmä toimii. Yksinkertaisesti siksi, että en tiedä sitä itsekään, Nakamoto pyöritteli Sepangissa järjestetyssä pressitilaisuudessa.
Hondan ylivoima Sepangissa perustui paljolti kiihtyvyyteen, joka oli aivan toista luokkaa muihin merkkeihin verrattuna.
Teksti: Kari Aho