Tallipäällikkö Aki Ajon johtamassa Ajo Motorsport -tiimissä Derbi-pyörillä kilpailevat espanjalainen Efren Vazquez, ranskalainen Johann Zarco ja malesialainen Zulfahmi Khairuddin, sekä Red Bull Ajo Motorsport -tiimissä Aprilia-pyörillä saksalainen Jonas Folger ja britti Danny Kent.
– Meillä on koossa kaksi kovaa tiimiä, joissa on molemmissa potentiaalia taistella kärjessä, sanoo tallipäällikkönä kymmenenteen täysipainoiseen MM-kauteensa valmistautuva Ajo.
Ajo Motorsport on saavuttanut asemansa GP-sarjan ehdottomien huipputallien joukossa määrätietoisella työllä ja samasta ohjenuorasta pidetään jatkossakin tinkimättömästi kiinni.
– Onhan tämä aikamoinen laajennus toimintaan, kun kuljettajien määrä nousee kertaheitolla kolmella ja henkilökunnankin määrä vähintäänkin tuplaantuu. Ajo Motorsportissa tämäkin haaste on otettu hienosti vastaan. Koko porukalla kyllä riittää nälkää menestykseen, vahvistaa Ajo.
Toiminnan näinkin mittava laajentuminen kasvattaa tuntuvasti myös liikevaihtoa.
– Tietenkin sekin on kova haaste, että kaikki pysyy kontrollissa myös tältä osin, korostaa Ajo.
Investointi tulevaisuuteen hyvien kumppaneiden kanssa
Ajo Motorsportin alkuperäisenä suunnitelmana oli lähteä puolustamaan maailmanmestaruutta kahdella tiimillä, joissa molemmissa ajaa kaksi kuljettajaa. Menestys on ruokkinut tässäkin mielessä itseään.
– Meillä on erittäin hyvät yhteistyökumppanit, jotka ovat ensinnäkin mahdollistaneet toiminnan laajentumisen, sekä edelleen viidennen kuljettajan mukaantulon. Tämä on mahdollisuuksia avaava investointi tulevaisuuteen. Hyvät yhteistyökumppanit mahdollistavat sen, että voimme jatkossakin ajattaa kahta tiimiä. Aika sitten näyttää ajavatko ne samassa vai eri luokassa, Ajo visioi pitemmän tähtäimen suunnitelmia.
Ajo Motorsportin kaikki kuljettajat edustavat siis eri kansalaisuutta. Maailma on avartunut suomalaistiimille vuosien saatossa myös henkilökunnan ja yhteistyökumppaneiden osalta, joista kaukaisimmat tulevat nyt jo Aasiasta asti.
– Ajo Motorsport on jo hyvinkin monikansallinen kilpatalli, jonka juuret ovat kuitenkin edelleen vahvasti Suomessa, sanoo Ajo.
Kuljettajien kehittäminen on lähellä Ajon sydäntä
Tallipäällikkö Ajon rooli muuttuu osittain ja pakostakin uusien järjestelyjen myötä.
– Toimin jatkossa enemmän yleiseltä pohjalta, mutta yhteistyö jatkuu edelleen tiiviinä kuljettajien kanssa. Se on lähellä sydäntäni. Seuraan tarkoin kuljettajien tekemistä, olen heidän valmentajansa ja neuvonantajansa ja pyrimme yhdessä kehittämään eri osa-alueita, muotoilee Ajo taatusti kiireisen kilpailullisen työsarkansa.
Ajo operoi GP-viikonvaihteiden aikana pitkälti kolmen kuljettajan tiimin ja sen teknisen henkilökunnan kanssa.
– Aika ei yksinkertaisesti riitä kahden boxin välillä ravaamiseen. Eikä siihen ole tarvettakaan. Ammattitaitoa tiimeistä kyllä löytyy.
Vazquez, 24, ajoi viime vuonna MM-pisteissä viidenneksi. Zarco, 20, oli 11:s ja 17-vuotias Folger 14:s.
– Vazquez ja Zarco ovat jo kokeneita kuljettajia. Sama pätee myös Folgeriin hänen iästään huolimatta, toteaa Ajo.
Kent, 17, puolestaan kiirehti kaudella 2010 Red Bull Rookies Cupissa vahvan ja tasapainoisen esityksen siivittämänä toiseksi.
– Kentia pidetään Englannissa lajin seuraavana suurena lupauksena. Dannylla on taustat tältä osin kunnossa, sillä hänen managerinaan toimii myös James Toselandin asioita hoitava Roger Burnett.
Khairuddin nousi viime kaudella parhaimmillaan jo MM-pisteille piikkiluokassa. Nuorukaista voidaan luonnehtia timantiksi, joka vaatii vielä hiomista.
– ”Fahmi” kaipaa erityisesti lisää kokemusta kisapyörällä. Pitää muistaa, että kyseessä on vasta kaksi vuotta sitten Malesian katukisoista löytynyt lupaus, muistuttaa Ajo.
F1-vaikuttajia lähellä Ajo Motorsportin tiimejä
Ajo Motorsportin tiimien toimintaa värittää alkavalla kaudella myös F1-vaikuttajien mukanaolo lajin ex-tähti Jean Alesin ja Team Lotuksen omistajan Tony Fernandesin hahmoissa.
Alesi lukeutuu Zarcon taustajoukkoihin ja Fernandes omistamansa AirAsia-lentoyhtiön kautta Ajo Motorsportin molempien tiimien suurimpiin pääyhteistyökumppaneihin.
– Olemme näin ollen tekemisissä myös F1-miesten kanssa. Tarkoituksemme on kuitenkin pysyä 2-pyöräisissä nelipyöräisten sijaan, Ajo heittää pilke silmäkulmassaan.
Ajo Motorsport ja sen kuljettajat pääsevät käynnistämään tällä viikolla tositoimet Espanjan maaperällä.
Piikkiluokan ohjelmassa on yhteensä yhdeksän testipäivää, joista kolme ensimmäistä ovat vuorossa torstaista lauantaihin Valenciassa. Talvitestit jatkuvat välittömästi 15.-17. helmikuuta Portugalin Estorilissa, josta palataan 4.-6. maaliskuuta Espanjaan ja vuorostaan Jerezin radalle.
Yhteensä 17 osakilpailua kattava MM-kausi käynnistyy 20. maaliskuuta Losailin valaistulla aavikkoradalla Qatarissa.
Qatarin GP:n ohjelma on jaettu poikkeuksellisesti neljälle päivällä, kun MM-avauksen ensimmäiset harjoitukset ajetaan jo torstaina.
Tiedote: Kari Aho