Aki Ajon johtaman tiimin ensimmäistä MM-kultaa tuuletettiin ranskalaisen Mike Di Meglion johdolla vuonna 2008 Phillip Islandin baanalla Australiassa ja nyt tittelissä on vuorostaan vahvasti kiinni espanjalainen ihmepoika Marc Marquez.
Kuluvalla kaudella jo yhdeksän osakilpailuvoittoa takonut Marquez lähtee Estoriliin 12 pisteen MM-johdossa maanmieheensä Nicolas Teroliin nähden. Piikkiluokan tiiviin kärjen kolmas kova espanjalaiskuljettaja Pol Espargaro puolestaan kyttää mahdollisuuttaan 17 pistettä Marquezin takana.
Marquez ei ole yltänyt kahdella edellisellä kaudella edes pisteille Atlantin tuulilta ja sateilta epävakaisella Estorilin estradilla, mutta niillä tapahtumilla ei ole enää mitään painoarvoa.
Todennäköisesti mestaruustaistelu huipentuu kauden runsaan viikon kuluttua päättävään Valencian kisaan, mutta jos taivaanmerkit ovat kohdallaan Marquezille jo Portugalissa, niin mikä ettei.
Ja näin se voisi tapahtua:
* Marquez juhlii mestaruutta Estorilissa jos hän voittaa kisan, Espargaro ei yllä toiseksi ja Terol ajaa korkeintaan viidenneksi.
* Jos Marquez ajaa toiseksi, Espargaro korkeintaan viidenneksi ja Terol yhdeksänneksi.
* Jos Marquez ajaa kolmanneksi, Espargaro korkeintaan kahdeksanneksi ja Terol 13:nneksi.
* Jos Marquez ajaa neljänneksi, Espargaro korkeintaan 11:nneksi ja Terol jää ilman pisteitä.
Jossittelua voidaan jatkaa edelleen sillä, että mikäli Marquez ajaa tällä kaudella MM-kultaa, niin hänestä tulee 62-vuotisen MM-historian toiseksi nuorin piikkiluokan mestari.
Loris Capirossi oli vuonna 1990 mestaruuden voittaessaan tasan tarkkaan 17 vuoden ja 165 päivän ikäinen. Marquezilla on ikää ensi sunnuntaina 17 vuotta ja 256 päivää.
Dani Pedrosa vei piikkiluokan nimiinsä vuonna 2003, jolloin hänellä oli ikää 18 vuotta ja 13 päivää. Valentino Rossin ensimmäinen mestaruus irtosi puolestaan vuonna 1997. Silloin ”Tohtorilla” oli matkamittarissaan 18 vuotta 196 päivää.
Rossin nimissä on samalta vuodelta myös piikkiluokan kausikohtainen voittoennätys, eli 11. Marquezilla on siis saumat saavuttaa Rossi tässäkin tilastossa, jos suomalaistiimin ässä tervehtii ruutulippua ykkösenä kahdessa viimeisessä osakilpailussa.
Fausto Gresini ajoi kaudella 1987 piikkiluokassa kymmenen voittoa. Marquez on saavuttanut voittojen määrässä jo Jorge Martinezin (vuosi 1988) ja Dirk Raudlesin (1983).
Kahdeksan voiton kuljettajia ovat puolestaan Billy Ivy (1967), Dave Simmonds (1969), Angel Nieto (1979 ja -81) ja Alvaro Bautista (2006).