Ironista kyllä, kelien osalta MM-sarjan kesä alkaa todellisuudessa vasta nyt, sillä Serresin enduropätsiä ovat pohjustaneet lähes 40 asteen helteet. Kahden päivän pitkä ja piinaava ajourakka sysää kovakuntoisemmatkin kahvankääntäjät kolkuttelemaan äärirajojaan – niin fyysisesti kuin henkisestikin.
– Huh, huh! Syke on korkealla levossakin ja kisapäiväksi on luvattu vielä pari astetta lisää. Myös ulkoisen nesteytyksen merkitys on suuri, että aivot eivät pääse ylikuumenemaan. Eli ei muuta kuin litrakaupalla viileää vettä hiuksille jokaisessa huollossa, Ahola suunnittelee.
Hämeenlinnalaiselle Honda-kuljettajalle tarjoutui suolaista esimakua tulevasta, kun hän vuodatti pari ämpärillistä hikeä Suomen ennätyshelteissä harjoitellessaan.
– Ei näitä kelejä voi kuitenkaan verrata toisiinsa, eikä tällaisiin olosuhteisiin pysty käytännössä valmistautumaan. Serresissa tuntuu, että helle kuivuttaa hienkin iholta. Testasin pyörää crossiradalla ja olin kahden kierroksen jälkeen valmis huilaamaan. Siinä vaiheessa tuli ajateltua kauhulla, mitä kymmenen minuutin endurotesti tuo tullessaan.
MM-kaudesta on takana kymmenen kisapäivää ja edessä siintää vielä kuusi ratkaisevinta. Aholalla on plakkarissaan 2-luokasta seitsemän päivävoittoa ja tukeva 21 pisteen johto ainoaan uhkaajaansa, eli KTM:llä kisaavaan espanjalaiseen Ivan Cervantesiin nähden. Ajamalla Aholaa ei valtaistuimelta suisteta.
Aholalle riittäisi Kreikan, Turkin ja Ranskan osakilpailuista kakkossijatkin mestaruuden varmistamiseen, mutta kaasuvaijeri pysyy edelleen yhtä piukalla, kuin kireät siimat kahden viikon kesälomalla. Lisäksi ilmastointi pelaa pyörän puikoissa parhaiten silloin, kun vauhti pidetään maksimin tuntumassa.
– En missään nimessä lähde varmistelemaan. Yritän voittaa täällä molemmat kisapäivät, vahvistaa Ahola.
Ahola on ehtinyt suistaa Cervantesin mestaruuden osalta jo kuilun partaalle.
– Tosin Cervantes saattaa olla juuri tässä tilanteessa parhaimmillaan ja vaarallisimmillaan, kun hän ajaa kaikki tai ei mitään -periaatteella. Ivanilla on myös valmis kahden vuoden sopimus GasGasin kanssa, joten paineet ovat siltäkin osin poissa ja ajo samalla ehkä rennompaa.
Kuuma, kuiva ja pölyinen Serres on varsin tuttu estradi Aholalle.
– Olen ajanut täällä aina hyvin. Tosin pääsin treenaamaan viime vuonna Serresin kisaan Kreikan maaperällä ja nyt tuo valmistautuminen on suoritettu lähinnä Suomessa.
Aholan mukaan puheet reitin merkittävästä muuttumisesta viime kauteen nähden ovat olleet puppua.
– Aino ero on oikeastaan se, että päiväohjelmaan on tullut yksi pätkä lisää. Se on kisan toinen extreme-testi, mutta kyllä se ainakin minusta vaikuttaa luonteeltaan enemmän crossia. Pätkällä kurvaillaan muun muassa leveän joen pohjalla.
Varsinainen crossitesti on täsmälleen sama kuin viime kaudellakin. Endurotestistä Aholalle on 90 prosenttia tuttua aiemmasta.
– Kisaviikonvaihteen avaava, supertestinä ajettava extreme sijaitsee tutulla paikalla sekin. Sieltä löytyy jälleen renkaita, kiviä ja tukkeja, mutta se on helpompi kuin viime vuonna, kuvailee Ahola.
Tiedote: Kari Aho