Lucio Cecchinellon johtaman, Playboy-väritteisen Honda-tiimin Randy de Puniet tutustui taannoin Silverstonen uuteen rataan katupyörän puikoissa ja näinä päivinä saman tempun tekee Ducatin tehdastallin kuljettaja Nicky Hayden espanjalaisella Motorland Aragon -radalla.
Syyskuun 19. päivä ajettava Aragonin kisa korvaa tällä kaudella MM-kalenterissa Unkarin GP:n, sillä jo pitkään rakenteilla ollut ja taloudellisten vaikeuksien kanssa paininut Balatonringin baana on yhä vaiheessa.
Hayden on päättänyt tutustua Silverstonen ohella MM-sarjan uutukaisiin lukeutuvaan 5344 metrin mittaiseen Motorland Aragoniin Ducatin katupyörällä. Virallisesti ja sääntöjen puitteissa Aragonissa testaa samaan aikaan muutamia Moto2- ja 125-kuutioisten luokan tiimejä suomalainen Ajo Motorsport mukaan luettuna. Tallipäällikkö Aki Ajo nimesi jo hyvissä ajoin Aragonin testiradakseen.
MotoGP-luokan kuljettajille on tarjolla kisakauden aikana sääntöjen puitteissa ainoastaan kaksi testipäivää. Niistä ensimmäinen ajettiin toukokuussa Jerezissä ja jälkimmäinen odottaa vuoroaan elokuun puolivälin tuntumassa Brnossa.
Aragon on jo tuttu Kallion tiimikaverille ja Niklas Ajolle.
Hayden ei ole silti ensimmäinen kuninkuusluokan kuljettaja, joka pääsee tutustumaan moottoroidulla ajolaiteella Aragonin rataan.
Mika Kallion Pramac-tiimikaveri Aleix Espargaro otti tuntumaa Aragonin rataan jo joulukuussa. Espargaro osallistui silloin rata-autokisaan Seat Leon TDI:n kabiinissa.
Ajo jr:lle, eli tänään 10. heinäkuuta 16 vuotta täyttävälle ja silloin myös MM-sarjan ikäkriteerit täyttävälle Niklas Ajollekin jo tutuksi tullut Motorland Aragon pysyy tämänkin kauden jälkeen tiiviisti mukana MotoGP-kuvioissa.
Sarjan kaupalliset oikeudet omaava Dorna on vahvistanut, että Aragon säilyttää seuraavat viisi vuotta asemansa vähintäänkin vararadan muodossa.