MX3-luokan MM-sarja käynnistyy 3.-4.4. Portugalin Cortelhan radalta. Suomalaiskuljettajien Jussi Nikkilän, Tommi Mäkisen, Riku Rouhiaisen ja Marko Kovalaisen joukosta valitettavasti uupuu Suomen ykkösnyrkki Antti Pyrhönen ainakin parin ensimmäisen MM-osakilpailun ajan.
Kaikesta huolimatta, mm. viisi operaatiota lokakuisen onnettomuuden jälkeen läpikäynyt, hyväntuulinen Antti kertoi juuri tuoreita kuulumisia reissun päältä (kuulemma aurinko paistaa ja lämmintä riittää +20 verran). Ikävät uutiset alkuun, eli Antin kertoman mukaan jalka ei vielä kestä crossin ajamista. Antti sai helmikuun alussa lääkäriltä luvan palata pyörän päälle, ja ensimmäiset tunnustelut tuntuivatkin hyvällä. Mutta ensimmäinen crossiratatreeni osoitti, että vaikka ”tatsi” oli viidenkin kuukauden ajotauon jälkeen yllättävän hyvä, jalka tuntuu hypyissä ja röykyissä kipeältä.
Antti tuumaili, että jonkun muun vamman kanssa ajamista voisi kiukulla yrittääkin, mutta näin pahan säärivamman kanssa riskejä ei voi ottaa. Heti onnettomuuden satuttua kun piti varautua yhtenä vaihtoehtona jopa jalan amputoimiseen polven alapuolelta. Näin ei onneksi käynyt, ja Antin mieli myös uran jatkamisen suhteen on muuttunut. Ekat fiilikset onnettomuuden jälkeen kun olivat, varsinkin kun viime kauden kruunasi pitkäaikaisen unelman täyttyminen, että ”eiköhän se ole tässä”.
Mutta, Antti ei omien sanojensa mukaan vain osaa istua kotona pyörittelemässä peukaloita. Toipuminen on sujunut odotettua paremmin ja miehen on pitänyt kiireisenä (raivokkaan treenaamisen sijaan) tiiminsä uuden kuljettajan asioiden hoitaminen. Antti taustoittaa, että hän on itse kulkenut niin kivisen tien, että haluaa olla siloittamassa sitä nyt uudelle kuskilleen (18-vuotiaalle Alejandro Noemille). Antti kertoo, että äksöniä on riittänyt, kun on järjestellyt Euroopassa ”Alen” pyörää, mekaanikkoja ja muita kilpailemiseen liittyviä kuvioita sekä samalla treenauttanut nuorta miestä. Tähän liittyen Antti hymähtääkin, että mieliala ei ole aina ollut yhtä korkealla. Varsinkin jos on kolmatta päivää seissyt vesisaateessa radan varressa ajattamassa toista, eikä itse pääse pyörän päälle vaikka kuinka polttelisi.
Antti ilmaisee myös huolensa kovin vajaalta näyttävää MX3:sen starttilistaa kohtaan. Hän ei ole vielä lopullista starttilistaa ehtinyt tutkailla, mutta laskeskelee että viime vuoden kärkikymmeniköstä puuttuu 6-7 kuskia. Esim. Renet ja Vanni tekivät ammattilaissopimukset enduroon ja nyt hänkin on alkukauden pois pelistä. MX3:ssa tilanne on erityisen vaikea siksi, että siellä suurin osa kisaajista on yksityiskuskeja, Antti toteaa. Mm. Gert Krestinov kuului jääneen ilman tallipaikkaa ja ponnistaa siksi MX3:sta taas uudestaan kohti MX1:iä. Jos alkukaudesta lähtölistalla on vain parisenkymmentä kuskia, niin näinköhän koko luokka lopetetaan ennen kuin päästään Vantaan kisaan asti. Sarjasta kun aina jää kauden mittaan porukkaa pois, Antti harmittelee.
MX3 MM-sarja 2010
4.4. Cortelha, Portugali
11.4. Castelnau de Levis, Ranska
2.5. La Rioja, Argentiina
23.5. Troyan, Bulgaria
30.5. Kozani, Kreikka
13.6. Holice, Tsekki
20.6. Senkvice, Slovakia
4.7. La Bañeza, Espanja
11.7. Orehova Vas, Slovenia
1.8. Schwedt, Saksa
22.8. Vantaa, Suomi
5.9. Geneva, Sveitsi
19.9. Hereford, Englanti