Epätietoisuus ja virheelliset väittämät ovat johtuneet siitä, että Moottoriliiton urheilusäännöstössä todetaan virallisen kierrosluvun määräytyvän männän nopeudesta, jonka tulee olla 13 metriä sekunnissa.
Kuitenkin mittaukset on suoritettu mäntänopeudella 11 metriä sekunnissa. Puheissa on noussut esiin näkemyksiä myös muista, kuin näistä kahdesta mäntänopeudesta.
Enduron lajiryhmä antoi asiaan yksiselitteisen vastauksen. Tänä vuonna endurokisoissa pyörien melutaso mitataan kierrosluvulla, joka määräytyy mäntänopeuden ollessa 11 metriä sekunnissa.
Tuon lukeman perusteella on helppoa laskea tarkka kierrosluku, jolla pyörä tulee äänimittauksessa mitata. Laskeminen tapahtuu siten, että luku 330 000 jaetaan iskunpituudella millimetreinä. Siis esimerkiksi, 330 000 jaettuna 54,8 millin iskun pituudella antaa kierrosluvuksi 6022.
Meluraja endurossa on 94 desibeliä. Mittauksen yhteydessä mittarin näyttämä tulos pyöristetään alaspäin, siis 94,7 = 94 desibeliä.
Lämpötila vaikuttaa tulokseen sen verran, että alle 10 asteen lämpötilassa sallitaan yhden ja alla nollan lämpötilassa kahden desibelin poikkeama.
Melumittareiden tarkkuudesta johtuen poikkeama voi olla yksi tai kaksi desibeliä.
Mittaustilanteessa mittari sijoitetaan 50 sentin päähän ja 45 asteen kulmaan vaimentimen ulostuloreikään nähden. Taustamelu ei saa ylittää 80 desibeliä.