Enduromoottoripyöräilyn kolminkertaisella maailmanmestarilla Mika Aholalla on edessään kiireinen viikonvaihde.
Genovassa ajettava hallienduron maailmancupin kauden toinen osakilpailu päättyy Suomen aikaan sunnuntain puolella, joten Aholalla ei jää aikaa hetkeäkään hukattavaksi ehtiäkseen itsenäisyyspäivän perinteisiin Linnan juhliin Helsinkiin.
Neljä osakilpailua kattava maailmancup käynnistyi lokakuun lopulla Sheffieldissä, jossa Ahola ei ollut vielä tutussa terässä. Flunssa verotti voimat ja matkanteko päättyi jo ensimmäisten harjoitusten jälkeen.
– Nyt mies on taas iskussa ja pyörään haetaan hyvät säädöt hallienduroon, kertoi Italiassa keskiviikkona uuden Honda-pyöränsä testit käynnistänyt Ahola.
Ahola siirtyy ensi kaudella enduro 2-luokkaan, joten siinäkin mielessä maailmancup tarjoaa hänelle hyvän tilaisuuden päästä sinuiksi uuden pyörän kanssa.
Mattila Ylöjärven hallista Genovan Palasport-areenalle
Genovan hulppealla Palasport-areenalla nähdään myös toinen suomalaiskuljettaja, kun Jari Mattila debytoi Suzukin italialaisessa KST-tiimissä.
Mattila ajaa ensi kaudella täysipainoisen MM-sarjan 1-luokassa, josta Ahola siirtyy tuplamestarina pykälää ylemmäs.
– Sain viime viikolla uuden pyörän Suomeen ja olen treenannut sillä lähinnä Ylöjärven hallissa. Otan suunnan mekaanikkoni kanssa perjantaiaamuna kohti Genovaa, jossa minua pitäisi odottaa samanlainen pyörä. Toivotaan nyt, että ehtisin testata sitä edes vähän ennen lauantain maailmancupia.
Mattilan oli määrä lentää jo alkuviikolla saapasmaahan.
– Uusien pyörien saatavuus on kuitenkin venynyt, joten turha sinne Italiaan oli lähteä viikoksi seisoskelemaan. Eihän tämä valmistautuminen maailmancupin kisaan ole sujunut parhaalla mahdollisella tavalla, mutta tähän on jo tottunut, virnistää Mattila.
Mattila on pystynyt silti ajamaan kotimaassaan alustavaa testiä Genovan kisaa varten.
– Onhan tämä tietynlaista soveltamista, mutta jo nämäkin harjoitukset ovat ehtineet osoittaa pyörän toimivuuden. Otan tästä Suomen pyörästä iskarit mukaan Genovaan.
Mattila palaa heti Genovan kisa jälkeen takaisin Suomeen.
– Suunnitelmana on harjoitella ja testata pitkälti koko tammikuu todennäköisesti Espanjassa.
Hallienduron maailmancupin avaus kulki Sheffieldissä puolalaisen KTM-kuljettaja Tadeusz Blazusiakian komennossa. Blazusiak vei Englannissa nimiinsä kaikki kolme finaalierää.
Italian osakilpailun jälkeen maailmancupin kaksi viimeistä osakilpailua ajetaan Espanjan maaperällä, eli 9. tammikuuta Vigossa ja 30. tammikuuta Madridissa.
Hallienduron maailmancupin pistetilanne 1/4 osakilpailun jälkeen:
1) Tadeusz Blazusiak Puola, KTM 45, 2) Mike Brown USA, KTM 32, 3) Graham Jarvis Iso-Britannia, Sherco 25, 4) Ivan Cervantes Espanja, KTM 22, 5) Antoine Meo Ranska, Husqvarna 20, 6) Joakim Ljunggren Ruotsi, Husaberg 18, 7) David Knight Iso-Britannia, Kawasaki 8, 8) Dougie Lampkin Iso-Britannia, Beta 8, 9) Daniel Gibert Espanja, KTM 8, 10) Christophe Nambotin Ranska, GasGas 6, 11) Gordon Crockard Irlanti, KTM 5, 12) Thomas Sagar Iso-Britannia, Suzuki 1.
Loput osakilpailut: 5.12. Genova, Italia, 9.1. Vigo, Espanja, 30.1. Madrid, Espanja.