Mika Kallio vuoden tulokas

Kauden toiseksi viimeisen MM-osakilpailun starttia jouduttiin siirtämään 35 minuutilla, kun rankkasade iski Malesian Sepangin radan ylle kuljettajien ollessa juuri valmistautumassa kisaan varikolla.

Mika Kallio oli kärsinyt koko viikonlopun ajan pidon puutteesta eikä sadekeli millään tavalla auttanut tilannetta. Kilpailun 10. sija ei tyydyttänyt Pramac Racing -tallin Ducati-kuskia.

– Sateella pito-ongelmat vain korostuivat, joten parempaan vauhtiin ei ollut saumoja. Tulin sen verran kovaa kuin pääsin. Tilanne oli vaikea, kun ei ole ajettu yhtään kierrosta tällä radalla sateella, Kallio selvitti.

– Jouduimme kopioimaan sadekelin säädöt edellisestä sadekisasta. Ongelma säätöjen kanssa oli toki sama kaikille.

– Uskoisin, että kuivalla kelillä olisin pystynyt parempaan sijoitukseen, mutta turha sitä on jossitella, Kallio totesi pettyneenä.

Malesian GP oli tällä kaudella kahdeksas kerta, kun valkeakoskelainen MotoGP-tulokas ajoi kisassa kympin joukkoon. Tulos varmisti Kalliolle vuoden tulokkaan eli Rookie of the Year -tittelin. Kallio palkittiin parhaana tulokkaana myös 125-kuutioisissa vuonna 2002.

Tulokset Malesia 25.10.09
1. Casey Stoner Ducati AUS 47’24.834
2. Daniel Pedrosa Honda ESP 0’14.666
3. Valentino Rossi Yamaha ITA 0’19.385
4. Jorge Lorenzo Yamaha ESP 0’25.850
5. Nicky Hayden Ducati USA 0’38.705
6. Chris Vermeulen Suzuki AUS 0’41.061
7. Toni Elias Honda ESP 0’48.555
8. Marco Melandri Kawasaki ITA 0’55.557
9. Loris Capirossi Suzuki ITA 1’00.303
10. Mika Kallio Ducati FIN 1’00.440
11. Aleix Espargaro Ducati ESP 1’01.655
12. Alex De Angelis Honda SMR 1’01.847
13. Colin Edwards Yamaha USA 1’10.778
14. Gabor Talmacsi Honda HUN 1’15.851
15. James Toseland Yamaha GBR 1’50.672

***

Sepangin aika-ajovauhti ei tyydyttänyt Mika Kalliota

Malesian Sepangin GP:n aika-ajon 12. sija ei tyydyttänyt Mika Kalliota, joka oli jakson lopulle saakka koko ajan kymmenen nopeimman joukossa.

Suomalainen Ducati-kuljettaja kohensi vauhtiaan perjantaista yli sekunnilla jääden virallisesta rataennätyksestä reilun 0,3 sekunnin päähän. Lauantaina kärjessä ajettiin kuitenkin ennätysvauhtia, joten paalupaikan selvällä erolla vallannut Valentino Rossi oli Kalliota 1,9 sekuntia nopeampi.

– Nyt ei suorituskyky riittänyt yhdelle nopealle kierrokselle. Täytyy ihmetellä, kun muutamat kuskit onnistuivat taas kaivamaan jopa puolen sekunnin parannuksen jakson lopulla. Meillä ei ollut sellaiseen mahdollisuuksia, Kallio myönsi.

– Itse kilpailua varten tilanne näyttää paremmalta, kun yleensä olen pystynyt pitämään suoritustasoni kisatilanteessa lähellä aika-ajon vauhtia.

– Muutimme etupään jousituksen säätöjä jäykemmäksi, joka salli myöhemmät jarrutukset. Vastaavasti pyörän kääntyvyys mutkiin muuttui heikommaksi. Kisaa ajatellen tämä muutos voi olla positiivinen juttu, jos pystyn tekemään ohituksia näiden säätöjen ansiosta.

– Yritän ottaa hyvän lähdön kuten Australian kisassa. Siitä olisi mahdollisuudet nousta taistelemaan kauden parhaasta kisasijoituksesta, seitsemänneksi tulokaskaudellaan parhaimmillaan ajanut Kallio suunnitteli.

Uusin numero