Kauhavan lentokentällä ajetussa seisovan mailin tapahtumassa ylitettiin jälleen 400 km/h haamuraja. Sami Takkunen ylitti rajan kahdesti ja parhaimmillaan valokennolukemat näyttivät 403 km/h.
– Tuuli heitteli kiitoradan laidasta laitaan niin, että koko kentän leveys käytettiin hyväksi. Lisäksi kiitorata oli niin röykkyinen, että pyörä pomppi välillä ilmaan, kertoi Takkunen ajopäivän päätteeksi.
Kotimatkalta puhelimitse tavoitettu Takkunen totesikin, että perheellisenä on pakko miettiä myös lajin riskejä ja siksi hän pakkasikin tavaransa iltapäivällä ja jätti viimeiset suoritukset ajamatta.
– Oli turha jäädä tahkoamaan enempää. Pyörässä on potentiaalia mutta tulosparannukseen vaaditaan erilaiset olosuhteet.
Takkusen Suzukin moottorista on mitattu 473 hevosvoimaa takarenkaalta, eli moottoriteho huitelee jossakin 520 hevosvoiman tienoilla. Tekniikan puolesta suuremmatkin teholukemat olisivat muuten mahdollisia, mutta vuotava painekotelo ei mahdollistanut tällä kertaa kuin 1,7 barin ahtopaineiden käytön.
– Se voima tulee niin pehmeästi ulos, että ajaminen on helppoa. Pyörässä onkin potentiaalia kovempiin tuloksiin, enemmän se on kuljettajasta kuin pyörästä kiinni. Vittaniemen Sami on rakentanut uskomattoman hienon moottorin, joten kiitokset tuloksista kuuluvat myös Vittaniemelle.
Kauden aikaisempiin tapahtumiin verrattuna uutta Takkusen pyörässä oli sutimisongelman takia lyhennetty akseliväli ja takarenkaaksi oli vaihdettu pitävämpi Continental Race Attack Comp Soft. Sekä akselivälin lyhennys että rengastyypin vaihto paransivat pitoa, joka onkin yksi tärkeimmistä asioista nelosen yli meneviä tuloksia ajettaessa.
Päivän toiseksi kovimman tuloksen ajoi Mika Horto, jonka ajokkina Takkusen tapaan oli turboahdettu Suzuki Hayabusa. Tulos 394 km/h on Horton oma ennätys, mutta 400 kilometrin haamurajan läheisyys jätti vähän hampaankoloon.
– Toisaalta olen tyytyväinen ja toisaalta en. Suunta kuitenkin on oikea kun ennätys parani. Pientä röpötystä oli moottorissa 5000 kierroksen kohdalla mutta onneksi se kierrosluku ohitetaan heittämällä ja korkeammilla kierroksilla moottori toimi loistavasti. Myös Horton Suzukin moottorin säädöistä vastaa Sami Vittaniemi.
Seisovalla maililla ajetaan paikaltaan lähtien mailin eli 1609 metrin matka ja ainoa mitattava asia on huippunopeus mailin kohdalla. Lajia kutsutaan seisovan mailin lisäksi myös huippunopeusajoksi ja Suomessa siitä käytetään toisinaan myös kansaivälistä nimeä ”standing mile”.
Kauhavan huippunopeusajon tulokset:
Sami Takkunen, Suzuki Hayabusa Turbo, 403 km/h
Mika Horto, Suzuki Hayabusa Turbo, 394 km/h
Mika Syren, Suzuki Hayabusa Turbo, 370 km/h
Petri Häkkinen, Suzuki Hayabusa vapari, 342 km/h
Jari Määttä, Suzuki Hayabusa vapari, 339 km/h
Pasi Sirkiä, Suzuki GSX-R1000, 335 km/h