”Bike of The Year 2009” yleiskategorian voiton lisäksi Streetfighter luonnollisesti nappasi voiton myös nakupyörien luokassa. Sporttipyörien luokan ykkössijalle nousi Ducatin uusi 1198 ja Supermotard-luokan voittoon motoili Hypermotard.
Tätä mieltä olivat italialaiset. Vähemmän aluepoliittisesti painottunut tulos ”Bike of The Year” valinnasta julkistettiin tammikuussa. Bike oli mukana yhteensä 13 alan lehden raadissa, joka antoi ”vuoden pyörä” (2008) kunniamaininnan Honda CBR1000RR:lle. Vajaan vuoden päästä nähdään, kuka vie kansainvälisen raadin voiton vuonna 2009, eli leviääkö Borgo-Panigalesta kotoisin oleva huuma saapasmaasta muuallekin. Ainakin Suomessa mielenkiintoa pitää yllä Kallion lupaavasti alkanut rookie-kausi MotoGP:ssä ja hallitsevan kotimaisen RR-mestarin Kari Vehniäisen IDM:ään painottuva kausi Ducatin sarvissa.
Mutta titteleitä ja kunniamainintoja odotellessa kannattaa lukea seuraavasta Bikesta 06/09 uuden Ducati Streetfighterin koeajon: ” .moni journalisti toteaa, että osuvampi nimi Ducatin uutuudelle olisi Trackfighter.”
Olemme myös ajaneet maailman suurimman sporttipyörätestin Espanjassa Almerian radalla. Mukana olivat 1000- ja 600-kuutioiset ratatykit sekä kolmestatoista moottoripyörälehdestä yhteensä 17 testikuljettajaa. Vuoden sporttipyörät molemmissa luokissa on nyt valittu. Vaihtuiko valta? Se selviää toukokuun lopulla (27.5.) ilmestyvässä lehdessä.
Osaatko muuten arvioida montako rengastusta kului testissä? Testipyöriä oli yhteensä 10 ja testikuljettajia siis 17. Oikein tai lähimmäksi veikannut saa yllätyspalkinnon.
Mikä olisi oma valintasi vuoden pyöräksi? Kommentoi!