Viime vuonna 250-kuutioisten kilpailun Jerezissä voittanut valkeakoskelainen taisteli ennen keskeytystään 13. sijasta, kunnes hänen pyöränsä takajarru menetti tehonsa. Sen jälkeen Kallio putosi nopeasti letkan kyydistä 16:nneksi ja joutui pettyneenä ohjaamaan pyöränsä varikkoboksiin.
– Jos jotain positiivista, niin ainakin startti onnistui paremmin kuin kahdessa kauden ekassa kisassa. Nousin ensimmäisten mutkien aikana kolme sijaa. Sen jälkeen seurasin edellä ajavia, ja johonkin 10 joukkoon olisi voinut hyvinkin ollut saumoja nousta kisan edetessä, Kallio arvioi.
– Jouduin sitomaan ja rauhoittamaan pyörää mutkissa voimakkaasti takajarrulla. Lopulta jarrukaliberin tiivisteestä karkasivat jarrunesteet, jonka sen jälkeen kierrosajat putosivat yli kaksi sekuntia enkä pystynyt enää jatkamaan kilpailua.
– Kisasäätöjä saatiin hieman paremmaksi sunnuntaina, mutta kyllä pyörän ajettavuuden kanssa olimme melko suurissa vaikeuksissa läpi viikonlopun, Kallio summasi.
Kallio pettyi Jerezin GP:n aika-ajoon
Ratamoottoripyöräilijä Mika Kallio tuskaili Ducati-pyöränsä säätöjen ja renkaiden pidon kanssa lauantaina Espanjan Jerezissä käydyssä MotoGP:n aika-ajossa. Valkeakoskelainen joutuu starttaamaan sunnuntaina kauden kolmanteen MM-osakilpailuun toiseksi viimeisestä eli 17. lähtöruudusta. Kallion taakse jäi vain hänen tallikaverinsa Niccolo Canepa.
Paalupaikan nappasi MM-sarjaa johtava Jorge Lorenzo, jonka ykkösnoteerauksesta Kallio jäi 2,305 sekuntia.
– Pyörän säätöjen kanssa on ollut suuria vaikeuksia. Muutimme lauantaina keulan säätöjä vielä aika-ajon aikanakin, mutta ne muutokset menivät vain huonompaan suuntaan. Nyt täytyy tarkkaan analysoida dataa, että pystymme selvittämään sen suunnan, mihin pyörää säädämme sunnuntaiaamun lammittelyajoon mennessä, Kallio totesi.
– Odotukseni olivat paljon korkeammalla, joten takarivin lähtöpaikka on pettymys. Olin maaliskuun talvitesteissä tällä radalla kuudenneksi nopein, mutta nyt paljon lämpimämmässä kelissä en pystynyt ajamaan samoja kierrosaikoja.
– Ongelmana oli lähinnä se, että ajolinjat eivät pysyneet mutkissa, vaan linjat valuivat liian leveiksi. Sen huomasi myös silloin, kun yritin ajaa jonkun toisen kuskin perässä. Kahdella ensimmäisellä sektorilla ei vielä tullut niin paljon takkiin, mutta kierroksen loppupuolella oli vaikeuksia, Kallio harmitteli.
Kallio tyytymätön renkaiden pitoon Jerezin radalla
MotoGP-kauden kolmas kisaviikonloppu Espanjan Jerezissä pääsi vauhtiin perjantain iltapäivällä, kun ohjelmassa olivat vapaat harjoitukset. Ducati-kuljettaja Mika Kallio haki sopivia säätöjä ja testasi renkaita kahdella eri pyörällä ollen avauspäivän 14. nopein kuljettaja.
Italialainen Valentino Rossi ajoi perjantain kovimman kierrosajan, josta tulokaskuskien kärkikuski Kallio jäi 1,937 sekuntia.
– Lähdin harjoituksiin kahdella pyörällä, joiden säädöt olivat aika erilaiset. Kokeilin niitä säätöjä, joita käytin Japanin osakilpailussa viime sunnuntaina sekä ajoin myös samalla lailla säädetyllä pyörällä, jolla olin ajanut täällä talvitesteissä, totesi Kallio Jerezin helteiseltä varikolta.
– Ongelmana oli saada kovemman seoksen renkaat toimimaan kunnolla, kun niillä ei ole meidän tallin pyörällä vielä juurikaan ajettu. En päässyt perjantaina vielä lähelle sitä kierrosaikaa, jonka kirjasin tällä radalla helmikuussa. Jerezin radan pito yleensä heikkenee sitä mukaa, kun keli ja radanpinta lämpenevät.
– Lauantain aika-ajoon täytyy löytää lisää vauhtia ja parempaa pitoa renkaisiin. Kuuden kärjen takana erot olivat pieniä nytkin treeneissä, joten tiukka vääntö on varmasti aika-ajossa edessä, Kallio ennakoi.