Ahola takoi Iglesiassa tyylipuhtaasti 1-luokan ja samalla myös yleiskilpailun voitot molempina ajopäivinä. MM-kautta alusta alkaen hallinnut hämeenlinnalaiskuljettaja kurvailee Riihimäelle 16 pisteen luokkajohdossa.
– Asetelmat eivät voisi olla paljokaan paremmat kotiyleisön eteen saavuttaessa, myhäili Hondallaan kuudesta kisapäivästä viisi edukseen kuitannut Ahola.
Italian osakilpailun toinen ajopäivä kulki suomalaisittain muutenkin hienosti. Palkintokorokkeelle lauantaina palannut Juha Salminen jatkoi 2-luokassa samaa, nousujohteista tahtia sijoittumalla kolmanneksi.
– Tästähän alkaa tulla jo tapa, virnisti lajin legenda Salminen.
Samuli Aro ajoi KTM:llä samoin kolmanneksi isossa luokassa. Aro on enduro 3-luokan MM-pisteissä neljäntenä ja BMW:llä kirin käynnistänyt Salminen kakkosluokassa kuudentena.
”Oli pakko pistää täydet kaasut”
Aholalla oli jo varaa varmisteluun sunnuntain viimeisellä kierroksella. Hän pystyi silti rökittämään lähimmän MM-pisteuhkaajansa, toiseksi sijoittuneen italialaisen KTM-kuljettajan Simone Albergonin reilulla 25 sekunnilla.
– Rankka päivä ja kieltämättä vähän pelotti nuo enduro- ja extreme-testien kivikot. Olen harjoitellut Albergonin kanssa Bergamossa ja tiesin, mitä odottaa. Bergamon pojat ovat kovia ajamaan kivikossa, joten oli pakko pistää täydet kaasut, luonnehti Ahola ehjää suoritustaan.
Ahola palaa seuraavaksi harjoittelemaan muutamaksi viikoksi Espanjaan.
– Ennen Suomen MM-osakilpailua ohjelmaani mahtuu edelleen yksi Italian mestaruussarjan kisa.
KTM:n tehdaskuljettaja Eero Remes ehti pienessä luokassa seitsemänneksi, mutta yksityiskuljettajana matkassa olleen Jari Mattilan päivä päättyi keskeytykseen. Mattilalla Sardinia merkitsi kauden ensimmäistä MM-osakilpailua ja arvokisa-avausta Suzukin puikoissa.
– Oikeastaan jo lauantai meni piloille röhöttävän pyörän. Yritin muutella vielä sunnuntaiaamulla kaasarin säätöjä, mutta se tuonut toivottua muutosta. Oli turha hajottaa moottoria, joten päätin keskeyttää. Epäilen, että vika löytyy pakoputkistosta.
Mattila joutui valmistautumaan kovalla kiireellä Italian MM-osakilpailuun.
– Tällainen tulos ottaa kieltämättä huolella päähän. Tuntuu vähän turhalta ajella 3000 kilometrin kisamatka, mutta jostainhan se kausi on aloitettava. En ole silti huolissani Riihimäen osalta. Sinne on vielä aikaa ja kyllähän jo Italiassakin erityisesti crossitestit kulkivat ihan mukavasti.
Salonen jäi vain sekunnin Salmisesta
Kakkosluokan kirkkaimman kärjen osalta Sardiniassa ei tapahtunut mitään yllättävää. Yleiskilpailussa Aholalle 23,98 sekunnilla taipunut ranskalainen Johnny Aubert jatkoi KTM-pyörällään ylivertaista voittoputkeaan.
Aubertin takana taistelu on sen sijaan tiivistynyt trillerimäiseksi sekuntipeliksi. Salminen jäi toiseksi Husabegilla ajaneesta Ruotsin Joakim Ljunggrenista 8,88 sekuntia. Ljunggrenin tiimikaveri Valtteri Salonen taipui puolestaan Salmiselle 1,64 sekuntia. Salosen takana viidenneksi Husqvarnalla tullut Bartosz Oblucki pyöritti päätään ainoastaan 0,15 sekuntia suomalaisen takana.
– Tämähän menee mielenkiintoiseksi. Omaltani osaltani crossi- ja endurotestit alkavat kulkea jo kuten pitääkin, mutta extreme merkitsee yhä ongelmaa. Häviän siellä pirusti, tilitti Salminen.
Salminen pääsee hiomaan uutta pyöräänsä yhä parempaan iskuun miltei kahden kuukauden mittaiseksi venyvällä MM-tauolla.
– Ajan Espanjan mestaruussarjan osakilpailuja ja tietenkin tuolle aikavälille sisältyy myös testiä.
Salonen pisti sijoituksellisesti kauden parastaan sunnuntaina Sardiniassa.
– Tämä on sitä mitä olen odottanutkin. Tunnen olevani nyt omalla tasollani. Toisaalta minulla ei ole hajuakaan siitä, miten tämä onnistui. Paransin suoritustani endurotestillä, mutta muuten tunsin ajon kulkevan kuten lauantainakin, Salonen viittasi avauspäivän 11. sijaansa.
Keskiluokan muista suomalaiskuljettajista Salmisen talikaveri Simo Kirssi oli yhdeksäs ja Husqvarnalla kilpaileva Matti Seistola 11:s.
Arolta puuttuu ”nuoruuden hulluus”
Aron espanjalainen tallikaveri, MM-sarjaa johtava Ivan Cervantes teki Sardinian jälkimmäisenä ajopäivänä pikaisen paluun korkeimmalla korokkeelle. Cervantes kukisti ranskalaisen Husqvarna-kuljettaja Sebastien Guillaumen 16,41 sekunnilla. Aro jäi kärjestä 1.01 minuuttia.
– Tavoitteeni ovat aivan jossain muualla kuin kolmannella korokkeella, mutta kyllähän tähänkin täytyy olla nyt tyytyväinen, totesi Aro.
Aron ero kärkeen syntyi pitkälti endurotesteillä.
– Minulta puuttuu enskatestillä se ”nuoruuden hulluus”, että pysyisin nuorempien vauhdissa, heitti viisinkertainen maailmanmestari.
Aro pitää tuntumaa yllä Riihimäen MM-osakilpailua silmälläpitäen ajamalla Rauman ja Mikkelin SM-motocrossit, sekä osallistumalla Sveitsissä toukokuun lopulla järjestettävään endurokisaan.
Aholan tavoin Suomen osakilpailun järjestelyistä vastaavaa Riihimäen Moottoripyöräkerho Kahvakoplaa kotimaisissa ympyröissä edustava Marko Tarkkala sijoittui sunnuntaina isossa luokassa yhdeksänneksi. BMW:llä kisaava ja Tarkkala taipui Arolle 2,38 minuuttia.
Iglesias, Italia.
Enduromoottoripyöräilyn MM-sarjan 6/16 osakilpailu:
Luokka E1:
1) Mika Ahola Suomi, Honda 1.04,84, 2) Simone Albergoni Italia, KTM + 25,79 jäljessä, 3) Antoine Meo Ranska, Husqvarna + 38,34, 4) Thomas Oldrati Italia, KTM + 1.05,08, 5) Marc Germain Ranska, Yamaha + 1.33,52, 6) Julien Gauthier Ranska, Honda + 2.53,34, 7) Eero Remes Suomi, KTM + 2.58,59.
Jari Mattila Suomi, Suzuki: keskeytys
MM-pistetilanne:
1) Ahola 147, 2) Albergoni 131, 3) Meo 120, 4) Oldrati 104, 5) Planet 86, 6) Remes 85.
Luokka E2:
1) Johnny Aubert Ranska, KTM 1.04.59,82, 2) Joakim Ljunggren Ruotsi, Husaberg + 1.25,37 jäljessä, 3) Juha Salminen Suomi, BMW + 1.34,25, 4) Valtteri Salonen Suomi, Husaberg + 1.35,89, 5) Bartosz Oblucki Puola, Husqvarna + 1.36,04, 6) Cristobal Guerrero Espanja, Yamaha + 1.38,90,
9) Simo Kirssi Suomi, BMW + 3.06,78, 11) Matti Seistola Suomi, Husqvarna + 3.57,58.
MM-pistetilanne:
1) Aubert 150, 2) Ljunggren 108, 3) Guerrero 106, 4) Oblucki 102, 5) Belometti 100, 6) Salminen 99, 7) Kirssi 76.
Luokka E3:
1) Ivan Cervantes Espanja, KTM 1.05.11,29, 2) Sebastien Guillaume Ranska, Husqvarna + 16,41 jäljessä, 3) Samuli Aro Suomi, KTM + 1.01,11, 4) Christophe Nambotin Ranska, GasGas + 1.26,57, 5) Fabio Mossini Italia, Honda + 1.41,96, 6) Marcus Kehr Saksa, KTM + 1.58,41,
9) Marko Tarkkala Suomi, BMW + 3.39,83.
MM-pistetilanne:
1) Cervantes 145, 2) Guillaume 127, 3) Nambotin 120, 4) Aro 116, 5) Kehr 90, 6) Mossini 88, 7) Tarkkala 77.
Seuraavat osakilpailut: 13.-14.6. Riihimäki, Suomi.