Hämeenlinnan Jari Pulkkinen johtaa Päijänteen ympäriajoa, kun kilpailua on ajettu viisi maastokoetta. Kymmenen sekunnin päässä Pulkkisesta on Sipoon Petri Pohjamo. Sekunnin päässä Pohjamosta ovat Mäntän Marko Leponiemi ja myöskin Sipoon Moottorikerhoa edustava Marko Laaksonen. Viidentenä on Jari Mattila, kuudes Heikki Timonen, seitsemäs Roni Nikander, kahdeksas Tuomas Ahonen, yhdeksäs Petteri Silvan ja kymmenes Mika Karma.
Hyvästä vauhdistaan huolimatta Pulkkinen valitteli viidennen maastokokeen jälkeen Mäntsälässa alkukankeutta.
”Kerran kaaduin Seutulassa, ja vähän on muutenkin ollut alkukankeutta.
Tämmöinen maasto sopii minulle hyvin, parempi ettei ole lumispooria.
Pimeässä ajan varmaan myös ihan ok vauhtia, koska jääpohja helpottaa ajoa.”
Yksi ennakkosuosikeista kilpailuun on ollut Petri Pohjamo, jonka kunto on kuitenkin sairastelun jälkeen ollut arvoitus.
”Ihan hyvin on mennyt, ei tässä valittamista. Sairastelutkaan ei vielä tunnu, mutta tämän päivän nyt ajaa miten vaan. Huomenna iltapäivästä on sitten ongelmia, jos ei jaksa. Nokka vuotaa koko ajan, mutta se on vuotanut jo kolme viikkoa.”
” Reitti on nopeaa latua, mitä ajankin mieluummin.”
Rallimestari Tommi Mäkisen kilpailu loppui perjantaina pyörän hajoamiseen.
Perjantaina ajettiin seitsemän maastokoetta. Ensimmäinen maastokoe oli extreme-testi Laakson ratsastuskentällä. Toinen maastokoe ajettiin seitsemän vuoden tauon jälkeen Seutulassa. Kolmas maastokoe oli Sipoon motocrossradan tuntumassa ja neljäs Ohkolan maastokoe ajettiin Tuusulan motocrossradan lähimaastossa. Tämän jälkeen ajettiin perinteiset maastokokeet Jussinkorpi, Huhdanoja ja Nuuttila.
Lauantaina ajetaan 14 maastokoetta. Päijänne kierretään tänä vuonna länsipuolta. Ensimmäinen kilpailija starttaa reitille Lahdesta 7.01.
Lauantain ensimmäinen maastokoe on Kohilo, jossa ensimmäinen kilpailija on noin 7.40. Tämän jälkeen vuorossa ovat Evo, Auttoinen, Kuhmoinen ja Hassi ennen Jämsää, jossa on huoltotauko alkaen noin 11.30. Tauon jälkeen ajetaan pitkä Haapajoen maastokoe, josta jatketaan Jyväskylään Kuokkalaan.
Jyväskylästä päästäänkin jo Päijänteen itäpuolelle. Seuraavat maastokokeet ovat Oravasaari ja Joutsan JoSeMoRa, jossa on päivän toinen tiivistystauko. Tämän jälkeen ajetaan uusi Vaihelan maastokoe, Sysmä, Marjoniemi ja myöskin uusi maastokoe Heinolan motocrossradan maastoissa.
Päivän viimeinen maastokoe on Heinlammi, jossa ensimmäinen kuljettaja on noin kello 20.30.
Päijänteen ympäriajon ensimmäiset kuljettajat saapuivat kuuden maissa Mäntsälän Juustoportin tauolle. Kova ja nopea reitti sai kiitosta monilta kuskeilta.
Toisen maastokokeen jälkeen kolmantena ollut Jari Mattila valitteli käsiään.
” Kädet puutuu pirun paljon, vaikka nyt on ollut lyhyitä maastokokeita.
Pieniä virheitä olen tehnyt, eli ajanut muun muassa pikkusen pitkäksi, kun reittimerkit oli kadoksissa, joko huonon merkkauksen tai sen takia, että aurinko paistoi silmiin. Reitti on nopeessa, hienossa kunnossa, mikä sopii minulle paremmin. Jussinkorven maastokoe taisi mennä huonosti, koska Leponiemi saavutti takaa.”
Riku Nikander:
” Ei ole hirveän hyvin mennyt, esimerkiksi Seutulassa olin mäessä nurin.
Vähän varovaista on ollut ,mutta katotaan loppupäivä.
Janne Suominen:
” Jussinkorven maastokoe ei mennyt hyvin. Pyörässä on liian hempeet säädöt näin nopeelle ja kovalle reitille. Mutta eiköhän pimeässä mene jo paremmin.”
Petteri Silvan:
” Tuntuu ainakin hyvälle ja rennolle ajo. Reitti on tosi hienossa kunnossa. En tiedä oliko Jussinkorpi ajallisesti minulle hyvä pätkä, mutta ajollisesti oli se hieno.”
Oskari Kantonen:
” Ekalla maastokokeella kaaduin, mutta muuten tuntuu hyvältä. En sitten tiedä, onko se sen merkki, että ajallisesti tilanne onkin huono. Reitti on tosi makee, jäistä ja nopeaa. Minulle sopii parhaiten vähän nopeampi setti.”
Jari Pulkkinen:
” Kerran kaaduin Seutulassa, ja vähän on muutenkin ollut alkukankeutta.
Tämmöinen maasto sopii minulle hyvin, parempi ettei ole lumispooria.
Pimeässä ajan varmaan myös ihan ok vauhtia, koska jääpohja helpottaa ajoa.”
Heikki Timonen:
” Tahmeasti on mennyt, mutta ei isompia murheita. Tällainen reitti sopii niin monelle, että voittotaistelussa on tiukkaa. Jos reitti olisi vaikeampi, niin äijät kärjessä vähenisi.”