Aprilian ukkoskuuro

Tuono on italiaa ja tarkoittaa suomeksi ukkosta. Uutta pientä Tuono 457 -mallia voineekin siis kutsua ukkoskuuroksi.

Ei tarvittu kristallipalloa ennustamaan, että RS 457:n jälkeen Aprilia esittelisi Tuono 457 -mallin, joka yhdistää RS 457:n tekniikan isompien Tuonojen muotokieleen. Kaksisylinterinen, nestejäähdytteinen, kahdella yläpuolisella nokka-akselilla varustettu moottori tuottaa A2-pykälien salliman maksimin, 35 kW (47,6 hv) 9400 kierroksella. Maksimivääntö on 43,5 Nm 6700 kierroksella, mutta Aprilian mukaan moottori tuottaa 82% maksimiväännöstä jo 3000 kierroksella.

Tuonossa käytetään piikkiä RS:ää isompaa takaratasta, joten toisiovälitys on lyhyempi. Alustan muodostaa kahdesta emäputkeen kiinnittyvästä alumiiniosasta koostuva runko. Takahaarukka kiinnittyy sen kantavana osana toimivaan moottoriin. Edessä on 41-millinen USD-haarukka ja takana monoiskari, molemmat säädettävällä esijännityksellä. Renkaat ovat luonnollisesti 17-tuumaiset, koko edessä 110/70 ja takana 150/60. Vankasta rtakenteesta huolimatta Aprilia ilmoittaa Tuono 457:n kuivapainoksi 159 kiloa.

Istuinkorkeus on 800 millimetriä, joten Tuono 457 on sopiva laajalle ostajajoukolle kokemustasosta riippumatta. Elektroniikan osalta pyörässä on ride-by-wire, kolme ajoasetusta, kolme sutimiseneston asetusta sekä ABS.

Uusin numero