Loppuunmyyty katsomo villinä Kullaksen voittaessa Tampere Supercrossin
Kaikkien aikojen ensimmäinen pohjoismaiden flattrack sarja päätettiin Norjan Grenlandin speedwayradalla. Kilpailu ajettiin 340 metrisellä pehmeällä hiekka-savipohjaisella baanalla joka kului nopeasti urille ja järjestäjä vielä hieman ylikasteli rataa, koska aivan radan vieressä kaasuteltiin mikroautoradalla.
Kisaa edeltävänä päivänä valmennettiin yhdeksää kuljettajaa ja jatkettiin flattrack koulua ulkomailla. Valmennukset ovat saaneet hyvän vastaanoton ja valmennustoimintaa jatketaan mahdollisesti tulevaisuudessa.
Itse kilpailussa aikataulu oli hieman epäselvä ja välillä odoteltiin jotain, mitä tuskin kukaan tiesi. Silti päivä saatiin ajettua. Pro-luokassa enemmistö oli suomalaisia, kun ruotsalaiset eivät saapuneet yhteenkään osakilpailuun. Ainoastaan Norjan Qyvind Dahl pyrki rikkomaan suomalaisten rintamaa kärkipäässä.
Ossi Rantala oli kastellulla radalla nopea ja samaan aikaan sarjajohtaja Kurvinen haikaili märälle ja pehmeälle radalle Mitaksen rengasta. Englantiin varattu rengas tuli säästellä, joten kisa ajettiin tutuilla kovan radan Maxxis-renkailla. Kuivalla radalla ei mestarin kyydissä pysytty ja kaksi karsintaerän selkeää voittoa ja finaalissa niukka tappio Rantalalle. Finaalin rata oli märkä ja ajolinja muodostui yhdeksi linjaksi, kuitenkin Rantala-Kurvisen vauhtiin eivät muut pystyneet vastaamaan.
– Kisa oli hyvä treeni jäljellä olevia MM-kisoja varten, piti ajaa täysillä ja vaikka en voinut käyttää Mitaksen rengasta, periaatteessa Koskisen Mikko ja Ossi toimivat rengastestinä itselle. Painavampi takarengas ei toiminut liukkaalla, vaikka tuntui purevan hyvin pehmeään rataan. Englannissa on odottaa aivan erilainen radan pinta, mutta liukasta saattaa olla, kun kyseessä herkästi sadekuuron antava maa. Ilman Ossia ei olisi joutunut puskemaan täysiä, joten todella maukas kisa ja jätti sopivasti hampaankoloon, Kurvinen sanaili.
Kurvinen voitti Pohjoismaiden mestaruuden, maailmanmestaruuksien ja Saksan mestaruuksien jälkeen, Mikko Koskinen oli toinen ja Rantala nousi voitolla kolmanneksi. Saku Purtilo oli sarjan neljäs ja Norjan Qyvind Dahl viides. Saku voitti junioriluokan ja amatöörimestaruuden toi Suomeen Aku Lantto. Kai Kivekäs ja Jarkko Tallqvist ajoivat vintage-luokassa myös menestyksekkäästi. Ruotsalainen sarjan promoottori kiitti suomalaisia laajasta osallistumisesta ja sarja starttasi hienosti liikkeelle. Lajilla on mahdollisuus kehittyä Suomessakin, kun saadaan liikennevakuutussekoilu ratkaistua kuten muissa EU-maissa. Lisäksi vaadittava lisenssi tulee saada vastaavaksi kuin muissa Pohjoismaissa.
Kohti Kings Lynnin MM-kisaa
Englannissa kisataan Kings Lynnin 349 metrin jyrkkäpäätyisellä speedwayradalla tulevana lauantaina kolmas flattrackin MM-osakilpailu. Amerikan Sammy Halbert johtaa sarjaa, Kurvinen on toisena neljä pistettä perässä ja viime kauden mestari Ervin Krajcovic kolmantena pisteen päässä suomalaisesta. Sarja pyörähtää puoliväliin lauantain kisan jälkeen, joka televisioidaan Englannissa ja myös livestriimausta on lupailtu. Kisa alkaa Suomen aikaa klo 21:00 karsintaerillä ja finaali kaasutellaan nopeassa aikataulussa pari tuntia kisan alusta.
– Kisassa tulee antaa aivan kaikkensa jokaisesta karsintaerästä lukien. En ole paljoa märällä ajanut koskaan, joten toivon kuivaa keliä, mutta kaikki käy. Pyörät on käyty läpi ja sain Purtiloilta toisen Mitaksen supersoftin joten nyt renkailla pitäisi pärjätä niin Englannin kuin Ranskan kisa. Yritetään parasta rengasvalinnoissa ja hyökätään täysillä kaikki kierrokset.
Parasta aikaa Kurvinen matkustaa kohti Englantia. Ohjelmass on pysähdys kavereilla Hampurissa ja Vikke Tompuri hyppää yksin matkaavan mestarin kyytiin Amsterdamista. Keskiviikkona karavaani on jo Englannissa.
Teksti: Lasse Kurvisen tiedotus, kuva Jukka-Pekka Purtilo