Tositapahtumista ammentava draamasarja Jarno ja minä kertoo paitsi Jarno Saarisen noususta maailmanmaineeseen, myös lajin murroksesta. Samalla se on Jarnon ja Soilin rakkaustarina.
Ylen suurtuotanto, kuusiosainen draamasarja Jarno ja minä kuvaa Jarno Saarisen matkaa ratamoottoripyöräilyn supertähdeksi. Mukana ensin kotimaassa ja sen jälkeen maailmalla seuraa erottamattomana kumppanina tyttöystävä Soili. Sarjassa onkin kolme rinnakkaista tarinaa. Saarisen kilpauran lisäksi sarjassa tarkastellaan Jarnon ja Soilin suhteen kehittymistä sekä ratamoottoripyöräilyn murrosta lajina.
Jarno Saarisen leski, Soili Karme (ent. Saarinen) on osallistunut sarjan tekemiseen tarjoamalla taustatietoa käsikirjoituksen tueksi. Sarjan valmistuminen merkitsee ymmärrettävästi Karmelle paljon.
– Tämä on hyvin tunteellinen hetki. Sarja on tehty Jarnon kunniaksi, se pitää hänen legendaansa elossa. Kun minua pyydettiin mukaan, en voinut kieltäytyä ja tarjosin paljon apua tarinan laatimisessa. Sami (Keski-Vähälä, käsikirjoittaja) haastatteli minua, ja tarkoituksena oli mennä tapaamaan ihmisiä ulkomaille, mutta sitten tuli korona. Jatkoin kuitenkin hänelle kirjoittamista, lähetin kuvia ja vanhoja muistoja. Sain paljon apua Facebookista, ihmiset kertoivat minulle tarinoitaan ja lähettivät kuvia, joita en ollut ennen edes nähnyt. Oli hienoa huomata, että he osallistuivat niin aktiivisesti, Soili Karme iloitsee.
– On upeaa, että tämä sarja on tehty, se näyttää, millaista kilpaileminen on joskus ollut. Ja näyttelijät ovat todella hyviä! Saana (Koivisto) on ihan kuin minä, kyynelet silmissä häntä sai katsella, Karme huokaa.
Vaikka tarina perustuu todellisuuteen, on se fiktiota.
– Paljon on totta, mutta fiktiossa pitää olla vastavoimia, ja kohtauksissa tulee olla suunta, toisin kuin elämässä, jossa ei välttämättä ole mitään suuntaa. Mutta lähtökohtana on käytetty oikeita tapahtumia, joiden perusteella olemme useiden versioiden kautta pikkuhiljaa menneet kohti toteuttamiskelpoista kokonaisuutta, kuvailee käsikirjoittaja Sami Keski-Vähälä prosessia.
Ohjaaja Simon Kaijser koki tarinan helposti samastuttavaksi ja kiehtovaksi kuvaksi ratamoottoripyöräilyn murroksesta.
– Tuottajat kysyivät minua mukaan kolme vuotta sitten tietämättä, että harrastan ratamoottoripyöräilyä. Lisäksi, kun luin käsikirjoitusta huomasin, että Jarnon ja suuren lapsuudensankarini ruotsalaisen F1-kuljettaja Ronnie Petersonin tarinoissa on paljon yhtymäkohtia. Ilmeisen ”rags to riches” -sankaritarinan lisäksi sarjassa on paljon muitakin kiinnostavia aspekteja. Se kertoo Grand Prix -moottoripyöräilyn kulta-ajasta, jolloin elämä oli todellakin pelissä, mutta myös ajasta, jolloin lajista tuli kaupallinen, joten tuo aika oli tavallaan alku sille, mitä kilpaileminen tänä päivänä on, Kaijser kuvailee.
Ajaminen on luonnollisesti suuressa osassa Jarno ja minä -sarjaa. Ajokohtauksissa käytettiin noin viittäkymmentä vanhaa moottoripyörää, jotka kaikki oli saatu lainaksi Suomesta. Vanhan tekniikan käytössä oli omat haasteensa.
– Mekaanikkoja oli noin tusinan verran, ja kuljettajien lisäksi he tekivät todella hyvää työtä. MV Agustoja emme onnistuneet löytämään, mutta naamioimme Benellit Agustoiksi. Mielestäni siinä onnistuttiin hyvin, ja eron huomaamiseksi pitää olla asiantuntija, Kaijser kiittää.
Kaijser nauraa kysymykselle rata-ajoharrastuksesta.
– Valitettavasti en ole kovin lahjakas kuljettaja, mutta nautin ajamisesta. Pyöräni on Suzuki GSX-R 750 K5, ja pidän siitä todella. Joskus olen ajatellut, että pitäisi ehkä ostaa uusi, mutta vanhan pyörän kanssa mahdollinen lipsahdus ei tunnu niin pahalta. Ja vanhakin pyörä on paljon minua parempi, en varmaan saa ikinä siitäkään kaikkea irti, virnistää Kaijser.
Pääosaa esittää Tom Rejström. Rejstömin mukaan Saarisesta on jopa niin paljon erilaisia tarinoita, että näyttelijän haasteeksi muodostuu runsaudenpula.
– Kun ihminen kuolee nuorena maailmanmestarina elämänsä kukassa, hänestä tulee myyttinen, ja näyttelijänä on mietittävä, mitkä ovat keskeiset piirteet, ja kuinka hahmoa lähtee tekemään. Käsikirjoituksen luettuani pääsin tapaamaan Soilia, ja hänen kanssaan keskusteleminen oli tärkeä asia. Kun aloitimme kuvaukset Imatralla, joka päivä paikalla oli joku, jolla oli oma tarinansa Jarnosta. Lopulta tietoa oli niin paljon, että oli vain päätettävä, että nyt teen oman tulkintani Jarnosta, Rejström kertoo.
Soili Saarista esittävä Saana Koivisto painottaa Soilin ja Jarnon suhteen ymmärtämisen merkitystä.
– Oli etuoikeus saada tavata Soili ennen kuvausten alkua. Lisäksi käytettävissämme oli paljon kuva- ja videomateriaalia, joista saa persoonaa esiin ja sitä kautta voi tehdä oman tulkintansa Soilista. Oli myös todella tärkeää saada tietää heidän suhteestaan, sillä ihminen on aina suhteessa toiseen ja hahmo rakentuu sitä kautta, Koivisto kuvailee.
Juuri Jarnon ja Soilin suhdetta Koivisto pitää erityislaatuisena.
– Suhdehan myös kypsyy ja me muututaan koko ajan. Minulle Jarno ja Soili edustavat vapautta ja rohkeutta – se, että 70-luvun Suomesta lähtee kahdestaan ajamaan ympäri Eurooppaa. Nykypäivänä on helppo ajatella, että totta kai sitä voisi, mutta silloin se on ollut niin eri asia. Minulle tämä on se isoin juttu. Siinä on jotain, mitä rakkaus on, että on valmis laittamaan toisen edun oman edun edelle ja tekemään kompromisseja suuntaan ja toiseen sekä luottamaan toiseen täysin. Ja rakkaus syvenee, vahvistuu ja kasvaa koko sarjan ja elämän ajan. Minusta juuri se kantaa tätä tarinaa. Ja jos ajattelee Soilia 70-luvun moottoripyörämaailmassa, niin hänen asemansahan on ollut täysin poikkeuksellinen. Hän oli täysin mukana, olennainen osa Jarnon pakkaa ja korvaamaton työpari. Ja Jarno on luottanut Soilin käsiin koko elämänsä. Siinä on jotain uskomattoman kaunista, huokaa Koivisto.
Näyttelijöiden tavoitteena oli saada välitettyä Jarnon ja Soilin arkea katsojalle mahdollisimman hyvin.
– Puhuimme Saanan kanssa paljon siitä, kuinka voimme kuvata päivittäistä elämää mahdollisimman hyvin. Sitä, kuinka he elivät, ja mikä oli suhde kilpailemiseen. Jarno oli äärimmäisen kunnianhimoinen ja määrätietoinen. Rakkaus Soiliin oli suurin, mutta rakkaus kilpailemiseen kulki siinä rinnalla. Ja Saanan kanssa tämä toimi hyvin, meillä oli todella hauskaa yhdessä. Ymmärsin, että Jarnon ja Soilin elämän kemia rakentui jatkuvalle hassuttelulle, eikä sitä ollut Saanan kanssa vaikeaa löytää, Rejström kehuu.
Myös Koivisto antaa vuolaasti kiitosta vastaparilleen.
– Olen todella onnekas, että sain tehdä tämän työn juuri Tomin kanssa. Emme juuri tunteneet toisiamme etukäteen, mutta yhtäkkiä jokin vain klikkasi. Ystävyydestä ja luottamuksesta tuli niin syvää, ettei enää paljon tarvinnut näytelläkään. Tomista tuli minulle todella tärkeä ihminen, ja ystävyytemme kestää varmasti loppuelämän. Se on parasta, mitä tästä työstä voi saada, Koivisto kiittää.
Vaikka Rejströmillä ei itsellään ollut ennen kuvausten alkua omaa kokemusta moottoripyöräilystä, ovat moottoripyörät ja moottoriurheilu olleet lähellä hänenkin maailmaansa.
– Olen saanut kuulla pyöriä ajokuvausten yhteydessä niin paljon, että erotan nyt 500-kuutioisen kaksipuolikkaasta helposti. Ja kun sain roolin, tuottaja Timo Vierimaa totesi, että kyllähän sinun on pakko ajaa moottoripyöräkortti – ajoin inssin päivää ennen kuvauksia. Isällä ja veljellä on moottoripyörät ja isoisäni omisti elämänsä moottoreille. Hän ajoi TT-ajoja 50-luvulla, toimi mekaanikkona ja muun muassa pyöritti aikanaan Bembölen Shelliä. Joten tavallaan minulla on hieman kosketusta tähän maailmaan. Mutta muistan, kun ajoin ensi kertaa moottoripyörällä. Tajusin heti, että ”ahaa, tämä on se juttu”, ja nyt olen koukussa. Kunhan kevät koittaa, pitää kysyä isältä, saisinko lainata hänen pyöräänsä. Ja jossain vaiheessa ostan varmasti myös oman, Rejström hekumoi.
– Kiitos tekijöille, että ovat lähteneet tekemään sarjaa näin tarkasti ja näin isosti. Se tavallaan vastaa Jarnon ja Soilin unelmointia ja uskoa itseen, lopettaa Rejström.
Jarno ja minä on nähtävissä Yle Areenassa 16. toukokuuta alkaen ja TV1:llä sarja alkaa 19. toukokuuta kello 21.05.