HMA:lla on ollut useita kuljettajia suomalaisten paremmin tuntemassa CEV Moto3- sekä FIM European
Talent Cupissa. HMA:n aikaisemmista kuljettajista MM sarjassa ajavat Filip Salac ja Magar Yuchenco. Tomas Llopis on myös ollut mukana nostamassa Joan Mirin, Marcos Ramirezin ja Javi Foresin MM-sarjaan.
Myös Ajo Motorsportin junioritiimissä ajanut Belgian Barry Baltus on ajanut HMA Racingissa.
Rico Salmela on ensimmäinen suomalainen kuljettaja HMA:ssa. Thomas ja koko tiimi uskoo, että Ricolla voi olla edessään hyvinkin menestyksellinen ura kuljettajana. Rico saa jo hyvin nuorena paljon kansainvälistä kokemusta ja taatusti oppii myös kommunikoimaan englanniksi ja espanjaksi mekaanikkojen ja muiden tiimin henkilöiden kanssa pyörän säädöistä ja muusta tarpeellisesta.
Tomas Llopis kertoo, että on erittäin iloinen siitä, että saa Ricon tiimiinsä.
– Neuvottelut olivat vaikeat mutta lopulta päästiin hyvään yhteiseen sopimukseen. Rico teki minuun vaikutuksen Valenciassa ajetussa pienessä testissä ja koko tiimimme on iloinen siitä, että Rico ajaa tällä kaudella tiimissämme.
Moto4-luokka on yksi vaikeimmista luokista, koska sinne on paljon hakijoita ja monet lämpimämpien maiden pilotit ovatkin harjoitelleet jo pitkään tätä kautta varten.
– Uskomme kuitenkin, että Rico on nopeasti valmis kamppailemaan muiden kilpakuljettajien kanssa tasaväkisesti ja toivomme että sopimuksemme jatkuu pitkään myös tulevilla kausilla.
Moto4-luokan pyörissä on kaikilla samanlaiset Hondan 150-kuutioiset yksisylinteriset nelitahtimoottorit, joita ei saa virittää. Suurimmat erot saadaan aikaan eri valmistajien rungoista, jousituksista ja niiden säädöistä eri radoille ja olosuhteisiin. Näin ollen kuljettajan ymmärrys ja tiimin yhteispelin tärkeys nousee arvoon arvaamattomaan. Huippunopeus näissä pyörissä on rajattu 170 kilometriin tunnissa.
Moto4-luokassa HMA tiimi ajattaa tällä kaudella kolmea kuljettajaa, joista yksi Belgiasta, Espanjasta ja Rico Suomesta. Kuljettajien ikä on määritetty tässä luokassa 10-14 vuoteen. Näin ollen samassa lähdössä on hyvin eri mittaisella kokemuksella olevia kuljettajia. Luokkaan on ilmoittautunut jo viidestä eri kansallisuudesta 23 kuljettajaa, mutta lopullinen määrä on varmasti yli kolmenkymmenen.
Kansainvälisyyttä ei näistä RFME:n järjestämistä kisa viikonlopuista puutu. Kaikkien luokkien osallistujia on yhteensä 17 eri kansallisuudesta.
Neljä kauden kilpailuista ajetaan Moto GP:stä tutuilla radoilla: Jerez, Barcelona-Catalunya, Valencia ja
Motorland Aragón sekä näiden lisäksi FIM:n hyväksymillä radoilla Circuito de Navarra ja Albacete.
Valencian ja Navarran kisaviikonloppuina ajetaan 2 kisaa (lauantai + sunnuntai) ja Jerezissä ajetaan kahtena viikonloppuna. Näin ollen nuoret kuljettajat saavat tuntumaa jo osin MotoGP-sarjan radoista.
Kilpailukauden avaa Jerezin radalla ensi viikonloppuna 30.-31.3. ajettavat sarjan viralliset testit. 13.-14.4. samalla radalla startataan kauden ensimmäiseen kilpailuun ja kausi päätetään Jerezissä 2.-3. marraskuuta.
Rico haluaa tässä vaiheessa kiittää sopimuksen syntymisestä yhteistyökumppaneita Baron, Flowertrucks ja Vossi Group sekä erityisesti Renco Representaciones S.A:n Rami Suvannetta, joka toimi suodattimena kahden eri kulttuurin välisissä hyvin mielenkiintoisissa sopimusneuvotteluissa.