Lehden projekti-Monkeyn viritys piti tehdä matalalla budjetilla, mutta – ei ehkä niinkään yllättäen – homma näyttää tälläkin kertaa lähtevän laukalle.
”Lisää voimaa, kaunis muotoilu ja uniikki Akrapovic-soundi”. Tämä Akrapovicin nettisivuilta luettu korulause sai sormet siirtymään näppikselle ja tekemään tilauksen. Ensimmäinen erä Akrapovicin Monkey-vaimentimia saapuu Suomeen huhtikuun lopulla ja silloin toivottavasti mekin pääsemme kokeilemaan miltä Akrapovic-Honda -yhdistelmä kuulostaa ja mitä siitä tykkää Sumekon dyno.
Itselleen tilausta voi perustella mm. sillä, että Akrapovic tunnetaan siitä, että sen putkilla tehot pääsääntöisesti kasvavat, useimmiten jopa enemmän kuin muiden merkkien tuotteilla. Toiseksi Akrapovicin vaimentimen muotoilu puhutteli heti kun näki ensimmäiset kuvat. Kaksoisvaimennin yhdessä ylös nostetun takalokarin kanssa luo tyylikästä scrambler-tunnelmaa. Kun vielä alkuperäinen vaimentimen lämpösuoja näyttää kuvien mukaan istuvan paikalleen, niin päätös ei ollut edes vaikea.
Akrapovicilta on mahdollista tilata pelkkä vaimennin, jonka hinta Suomessa on 699 euroa. Alkukäyrä lisää hintaa 235 eurolla mutta tuo samalla myös parannusta hengitykseen ja se toivottavasti näkyy tehomittauksissa. Yhteishinta kokoputkistolle on siis 934 euroa.
Tämä tarjoaa meille myös mahdollisuuden mitata dynossa erot eri pakoputkivaihtoehtojen välillä. Brandtin Pekka Veräväinen lupasi ruuvata maahantuojan demopelistä Yoshimuran torven irti, jotta pääsemme kokeilemaan Monkeyta dynossa myös sillä. Lisäksi Veräväisen kanssa suunnitellaan omatekoista alkukäyräversiota, jonka yhteydessä mahdollisesti muokataan alkuperäisestä äänenvaimentimesta paremmin hengittävä versio. Vakiomoottorilla erot tuskin olisivat kovin isoja näiden kolmen vaihtoehdon välillä, mutta kun moottoriin vaihdetaan korkeapuristemäntä, uusi tymäkämpi nokka-akseli ja vielä portataan kannen kanavat sekä kasvatetaan ruiskurungon kokoa, niin pakoputken merkityskin kasvaa selvästi.
Jäädään odottelemaan uusia kevään sulosointuja.
Lue myös: Honda Monkeyn viritysprojekti käyntiin
Kliks
Sekä: Saako Honda Monkeyn kulkemaan 180 km/h?
Kliks