Kurvinen kokosi Euroopan kärkikuskeja yhteisiin harjoituksiin Barcelonaan.
Amerikan kisasuunnitelmat paloivat niin sanotusti pohjaan KTM Factory Racingin vetäytymisen sekä KTM:n kehitystiimin Wally Brown Racingin rahoituksen päättymisen johdosta. KTM tehtaan prototyyppipyörillä oli tarkoitus ajaa jo kauden avauksessa Daytonassa maaliskuussa.
Olihan se aika järkytys, kun neuvottelujen ja sopimuksen hieromisen jälkeen valmistautuminen valuu hukkaan. Mutta taustalla oli paljon isommat syyt, moni kuski jäi ilman tiimipaikkaa ja KTM tehdaskuskienkin sopparit purettiin 2 vuotta etuajassa, työntekijöitäkin irtisanottiin.
Silloin kun asiat eivät mene kuin tahtoisi, on pakko nöyrtyä suunnitelmien muuttumiseen itsestä riippumatta. Urheilussa ei voi jäädä polkemaan paikalleen, vaan harjoittelun on jatkuttava ja aika kannattaa hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. Päätin jo jääratakauden loppusuoralla, että lähden treenaamaan flättiä Euroopan radoille heti kuin mahdollista. Ehdotin viime kauden Tsekin maailmanmestarille Ervin Krajkovicille, että lähdetään Barcelonan alueelle harjoittelemaan pääsiäisen aikaan. Siitä asiat loksahtelivat paikalleen ja hetken päästä olikin kolmas mestari Espanjan Gerard Bailo ja MM nelonen Ondrej Svedik mukana.
Harjoitusleirille piti ilmestyä myös Italian mestari Matteo Boncinelli, mutta miestä ei näkynyt. Espanjalaisia kuskeja treeneissä kuitenkin nähtiin, oikeastaan circuit racingin superstaroja. Treenikavereina olivat road racing kuskeista Marq Marquez ja velipoika Alex, Albert Arenas, Pedro Acosta, Jose Rueda, Deniz Öncu ja Tito Rabat.
Tito Rabatin kanssa oli näistä parhaimmat treenit. Jos Tito teki virheen tai jäi, niin se hyppäsi oikaisemalla heti perään. Kunnon toisen puskemista treeneissä. Nämä treenit jäävät kyllä muistoihin!
Etsin matkustusajan säästämiseksi etsi sosiaalisen median kautta kuljettajaa kalustolle Barcelonaan. Muutama vaihtoehto oli ja sitten Saku Purtilon isä otti yhteyttä. Sovittiin, että Saku lähtee mukaan. Onhan se hyvä, kun Saku pääsi harjoittelemaan aivan erilaisille radoille ja mikä parasta, kun näkemään mestarien ajamista ja opettelemaan heti uutta. Jukka-Pekka hoiti kaluston perille ja kuskit lensivät suoraan treenipaikalle.
Treeniradoiksi oli sovittu Alcarras Circuit ja Rocco’s Ranchin flat track -radat. Otin otti mukaan myös motocrosspyörän, jolla pääsi avaamaan myös crossikauden.
Alcarras Circuitilla ajettiin teknistä tt-rataa, jossa on mutkia molempiin suuntiin. Rata muuttui jokaisella ajokerralla ja myös päivinä, joten haastetta ajamisessa oli jatkuvasti. Kastelun jälkeen äärimmäisen liukas rata muuttuu pitäväksi, mutta reunoilta kuivuva rata on jo hetken päästä todella liukas ja renkaat alkavat ulista jarrussa sekä kiihdytyksessä. Marquezin veljesten kanssa rata olikin yhtä mustaa uraa, josta ei voinut lipsua sivuun, vaan todella tarkkaan ja smoothisti piti ajaa.
Rocco’s Ranchilla ajettiin yhtenä yksityispäivänä puolen mailin ovaalia. Rata on vähän pomppuinen ja kivinen savirata, joka samalla tavalla muuttuu nopeasti ajokertojen välillä. Muutoin Rocco’s Ranchin treenit ajettiin TT-radalla yleisillä vuoroilla. Keskiviikkona nuoret roadracing-starat olivat ajamassa RR-sadekumeilla porukalla treenejä.
Espanjassa on loistavat puitteet flat track -harjoittelulle. Tekniset radat ja osaava radan hoito, mutta asioilla on aina kaksi puolta. Privaattivuorot maksavat ja kuskeja olisi oltava vähintään kuusi jakamassa kustannuksia. Haastetta on löytää yhteistä aikaa, mutta myös sitoutuneita kuskeja. Nytkään kaikki eivät ilmestyneet paikalle ja aina oli etsittävä somesta sekä ulkomaan ajokavereilta kuskeja. Ajoitus oli juuri oikea, kun saimme ajaa huikeiden kuskien kanssa ja opittiin paljon. Ajoin flat trackia yli kymmenen tuntia ja motocrossiakin reilu kolme tuntia. Siihen päälle vielä vähän kuntosalia ja hölkkää. Ehdittiin katsomaan Rico Salmelan testejäkin Catalonia Circuitilla.
-Sladi-Lasse
Suomalaisten kisasuunnitelmista
Saku Purtilo (15) starttaa toiseen flat track -kauteen 450-kuutioisella Hondalla. Saku kilpailee Pohjoismaissa, Hollannissa ja Saksassa. Sakulle treenaaminen kovilla radoilla oli uutta, mutta nuoreen kuskiin vauhti tarttuu nopeasti. Reilu 7 tuntia treeniä ennen kauden alkua antaa hyvän tuntuman ensimmäiseen kisaan. Sakun isä Jukka-Pekka toimii flat track -lajivastaavana ratalajiryhmässä ja puuhaa yhteistyössä Ruotsin lajiryhmän kanssa uutta Pohjoismaiden (Scandinavian Flat Track) sarjaa. Sarjan ensimmäinen osakilpailu ajetaan Hyvinkäällä toukokuun alussa.
Kurvisen kisakalenteri meni taas aivan uusiksi, mutta Amerikan kuvio on edelleen mukana. Asioiden selvitykset ovat käynnissä ja samalla katsotaan mahdollisuuksia treenata ja ajaa mahdollisimman kovia kisoja Euroopassa.
”Amerikan reissuihin ei voi budjettia tuhlata ilman konkretiaa, kaksi reissua on jo maksanut yli 20000 euroa, joten Euroopassa treenaaminen ja kisatuntuman ylläpitäminen on oikeastaan pakollista tässä kohta. Vauhti on hyvällä tasolla nyt, kunto kohdallaan ja kalusto huolletaan ja ollaan valmiita viimeiseen rutistukseen.”
”Kerrotaan kisasuunnitelma myöhemmin, mutta onhan tämä jo aivan älytöntä, kun tässä vaiheessa kautta on kisattu ja treenattu Amerikan top-50 kuskien kanssa Floridassa, Euroopan flat track -maailmanmestarien yhteisleiri toteutui ja tämän päälle vielä treenit road racing -superstarojen kanssa treenit. Marquezin veljesten, Acostan, Garderin, Rabatin kanssa väännetty radalla, niin tästä on hyvä jatkaa”, kertoo Kurvinen.