Pitkän poissaolon jälkeen Aprilia tekee paluun pikkusporttien luokkaan uuden, A2-ajokorttiluokkaan sopivan RS 457:n muodossa.
RS 250:n tuotannon päättymisestä on ehtinyt vierähtää jo yli parikymmentä vuotta, mutta Aprilia esittelee loogisena seuraavana askelena RS 660:lle – ja koko 660-mallisarjan tultua saataville – pienen, suoraan A2-ajokorttiluokkaan sopivan RS 457 -sporttipyörän, jolla se pyrkii houkuttelemaan nuorempia motoristeja ja luomaan jatkumon merkin kevytmoottoripyörien ja isompien mallien välille.
Moottorina käytetään rivikakkosta kahdella yläpuolisella nokka-akselilla ja neliventtiilitekniikalla. Teho on luonnollisesti pykälien sallima maksimi, 35 kW (48 hv). Painoa pyörällä on kuivana 159 ja ajovalmiina 175 kiloa.
Moottori on asennettu jäykkään alumiinirunkoon toimien sen kantavana osana. Edessä on 41-millinen USD-haarukka 120 millimetrin joustomatkalla, takana monoiskunvaimennin ja 130 milliä joustoa. Esijännitys on säädettävissä molemmissa päissä. Etujarru on 320-millinen levy ja ByBre-radiaalisatula, takana levy on 220-millinen. ABS-järjestelmän saa kytkettyä pois takarenkaalta.
Ulkoasu seurailee tuttua RS-muotokieltä. Vilkut on integroitu LED-etuvaloon, mittaristo on 5-tuumainen TFT ja clipon-ohjaustangon painikkeissa on taustavalo. Kaasuläppiä ohjataan Ride-by-Wiren avulla, mikä mahdollistaa kolme ajoasetusta sekä kolmiasentoisen sutimiseneston, jonka saa myös sammutettua. Quickshifter on saatavilla lisävarusteena.
– Aprilia on viime vuosina uudistunut brändinä voimakkaasti, mitä tukee myös menestys moottoriurheilun huipputasolla. 660-perheen esittely, RS ja Tuono ensin ja Tuareg hieman myöhemmin, laajensi sen kohderyhmää ja tarjontaa. Nyt olemme valmiita ottamaan seuraavan askeleen esittelemällä tämän täysin Noalessa kehitetyn, upean pyörän, joka kykenee tarjoamaan nuorille moottoripyöräilijöille elämyksiä ja jännitystä avaten samalla valtavia uusia markkinoita niin lähellä kuin kaukanakin. Se on askel kohti täydellisen yhdistelmän teknologiaa, hauskuutta ja tulevaisuuteen suuntautuneisuutta DNA:ssaan kantavan merkkimme globalisaatiota, kommentoi Aprilian emoyhtiön Piaggio Groupin toimitusjohtaja Michele Colaninno.