Uudet haasteet odottavat Eemeli Lahtea hänen osallistuessaan Bol d’Orin 24 tunnin kilpailuun.
Endurancen MM-osakilpailuissa nähdään pitkästä aikaa jälleen suomalaisväriä, kun Eemeli Lahti starttaa Bol d’Orin 24 tunnin kilpailuun TRT 27 / Bazar 2 La Becane -tiimin riveissä. Tiimikavereina Lahdella ovat brittiläiset Tom Ward ja Tom Oliver.
– Yksi kuski ei päässyt jatkamaan, ja BSB-varikoilta tutut Ward ja Oliver suosittelivat tiimille minua. Sieltä tuli yhteydenotto, rupesimme rakentamaan toimivaa pakettia ja viime viikolla kävin Ranskassa testaamassa, Lahti taustoittaa.
TRT 27 / Bazar 2 La Becane kilpailee Suzuki GSX-R 1000:lla Superstock-luokan Maailman cupissa. Tiimin iskukyvystä kertoo kahdeksas sija sarjapisteissä.
– Tuntuu, että meillä on vahva paketti. Kuljettajat ovat vahvoja, tiimi on hyvä ja tasainen. Tietysti syksyn kisaan on plussaa, että mukana on sadekeliin tottuneita brittejä, ja itsekin tykkään ajaa sateella. Onhan se todennäköistä, että jossain vaiheessa vuorokauden kuluessa ripsauttaa ainakin vähän vettä. Pyörä ei varmaankaan ole kaikkein nopein, mutta kestävä se ainakin on. Tärkeintähän on ajaa maaliin, eikä siinä paljoa kovemmat suoranopeudet auta, jos moottori räjähtää 23 tunnin kohdalla, Lahti pohtii.
Myös tiimin kokeneet endurance-kuljettajat ovat Lahden mieleen.
– Ward ja Oliver ovat tasaisia suorittajia ja molemmat hyvänä päivänä yhtä nopeita kuin minäkin. He ovat ajaneet koko kauden tällä kalustolla ja myös rata on heille tuttu. Uskon, että he tekevät fiksuja ratkaisuja ja heidän kanssaan on mukava lähteä vääntämään edessä olevaa urakkaa, kuvailee Lahti.
Omaa aiempaa kokemusta endurancesta Lahdella ei liiemmin ole, mutta hän odottaa tulevaa kilpailua innolla.
– En ole ajanut aiemmin pitkiä kilpailuja, tai no, Tattiksen ja Imatran kuuden tunnin mopoenduranceen olen osallistunut, vaikka se ei ehkä ihan vastaava urakka olekaan. Tosin silloinkin kädet tulivat kipeäksi, joten katsotaan, mitä 24h on. Edessä on varmasti fyysisesti ja todennäköisesti myös henkisesti rankin vuorokausi, jota olen kokenut. Mutta sen takiahan näitä asioita tehdään, katsotaan, mihin miehestä on ja kokeillaan sekä omia että muiden rajoja. Testeissä ajoimme pitkiä settejä, ja se oli ainakin vielä ihan ookoo. Toivottavasti vain iho kestää, pitänee teippailla sormia ja varpaita, jotta niihin ei tule vesikelloja. Ja tiimissä on mukana fyssari, joka tarjoaa ajotauoilla pientä käsittelyä, kuvailee Lahti edessään olevaa haastetta.
Bol d’Or 24h ajetaan 16.–17. syyskuuta Paul Ricardin radalla Ranskassa. Kotimaassa Eemeli Lahden voi nähdä tulevana viikonloppuna Alastarolla metsästämässä uuden radan kierrosennätystä Circuit Racingin SM-sarjan päätösosakilpailussa.