Euroopassa uutena myytäviin autoihin kaavaillaan pakollisiksi useita elektronisia turvajärjestelmiä vuodesta 2022 alkaen. Yksi näistä on älykäs nopeusavustin, joka tulee löytämään tiensä myös moottoripyöriin jollakin aikataululla.
Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC haluaa liikenneturvallisuuden parantamiseksi tehdä autoissa pakolliseksi monia teknisiä turvajärjestelmiä vuodesta 2022 alkaen. Näistä eniten keskustelua on aiheuttanut älykäs nopeusavustin (ISA), jolla halutaan ehkäistä ylinopeuksia ja siten parantaa liikenneturvallisuutta.
Nopeusavustimen toiminta perustuisi GPS-tietoihin ja liikennemerkkien tunnistukseen. Järjestelmä ei olisi kytkettävissä pois päältä, mutta kuljettaja voisi halutessaan ylittää voimassa olevan nopeusrajoituksen. Tämä ominaisuus on käytössä, jotta ”järjestelmiin suhtauduttaisiin niitä esiteltäessä positiivisemmin”, mistä voi tulkita, että tavoitteena on jollain aikavälillä estää nopeusrajoituksen ylittäminen.
Miksi tämän pitäisi kiinnostaa moottoripyöräilijöitä? Teknistä kehittymistä ja säännöksiä tarkasteltaessa voi havaita, että uudet teknologiat saapuvat moottoripyöriin muutamien vuosien viiveellä, joko valmistajien tai lainsäätäjän toimesta. On siis odotettavissa, että jos autojen ISA-järjestelmät määrätään pakollisiksi, on niitä tulevaisuudessa odotettavissa myös moottoripyöriin.
– Olen saanut Euroopan komissiolta ja ETSC:ltä vahvistuksen, että virallisia, moottoripyöriä koskevia ISA-suunnitelmia ei ole vielä olemassa. ISA kuitenkin tulee myös moottoripyöriin ennemmin tai myöhemmin ja meidän tulee olla valmiita, jotta voisimme vaikuttaa valmisteltaviin säädöksiin, kertoo eurooppalaisten motoristien kattojärjestön FEMA:n pääsihteeri Dolf Willigers FEMA:n tiedotteessa.