208 hevosvoimaa ja yli 300 kilometriä tunnissa. Ei ehkä varsinainen järkipyörä, mutta sitäkin hauskempi.
Moottori hörähtää tulille säälimättömän karkealla ja kovalla käyntiäänellä. Kierroslukumittari alkaa vasta 3000 kierroksesta, mutta pyöreän kierroslukunäytön lisäksi käyntinopeus esitetään mittaristossa myös numeronäytöllä. Kunhan moottori lämpiää, tasaantuu tyhjäkäynti ja kierrosluvun numeronäyttö vilkkuu 1204 ja 1225 kierroksen välillä.
Pitkästä ykkösvaihteesta huolimatta Brutale lähtee vaivatta liikkeelle. Seuraavat vaihteet onkin välitetty lyhyiksi ja lähelle toisiaan ja kuutosvaihde on jo harvinaisen lyhyt, sillä satasen mittarinopeudessa kierroksia on 4350. Se tarkoittaa, että jos mielii tavoitella valmistajan lupaamaa ”yli 300 km/h” huippunopeutta, on valmistauduttava kiihdyttämään kierrokset kuutosvaihteella punarajan eli 13 000 kierroksen yläpuolelle. Punaraja muuten alkaa täsmälleen huipputehon kierrosluvulta, rajoitin puuttuu peliin muutamaa sataa kierrosta myöhemmin. Kuusilovisen kasettivaihteiston neljällä pienimmällä vaihteella saavutetaan parhaimmillaan mittarinopeudet 140, 185, 220 ja 250. Paikaltaan lähtien satasen vauhti saavutetaan valmistajan mukaan 3,15 sekunnissa ja kaksimarkkaa 8,30 sekunnissa. Vaikka moottorin viritysaste on korkea ja moottori siten ylävireinen, niin 998-kuutioinen rivinelonen vetää kuutosvaihteella puhtaasti jo alle 50 kilometrin mittarinopeudesta. Ylävireisyys tuntuu ajaessa siten, että vasta noin 7500 kierrokselta alkaen tuntee kaikkien hevosten alkavan töihin. Toki tonnisessa on voimaa arkiajoon jo paljon pienemmilläkin kierroksilla, mutta monessa huipputeholtaan pienemmässä moottorissa on esimerkiksi 4000-5000 kierroksella selvästi enemmän voima läsnä. Mutta kun kierrokset nousevat 8000 kohdalle, niin silloin tapahtuu niin paljon ja nopeasti, että kuljettajan on syytä olla hereillä. Ja siinä vaiheessa on vielä 5000 kierrosta reservissä ennen punarajaa.
Jos 50 000 euroa tuntuu sopivalta prätkän hinnalta eikä matkustajan tilat tai matkatavaroiden määrä ole ykkösprioriteetti, niin suorituskykyä, tyyliä ja huomioarvoa Brutale 1000 RR tarjoilee juuri niin paljon kuin se moottoripyörän välityksellä ylipäätään on mahdollista. Oletko sinä valmis siihen?
Lue koko laajempi koeajoraportti Biken numerosta 7/2023, joka ilmestyy tällä viikolla.
Moottori: R4, 998cc
Suurin teho: 208 hv / 13 000 r/min
Suurin vääntö: 116,5 Nm / 11 000 r/min
Akseliväli 1415 mm
Istuinkorkeus 845 mm
Polttoainesäiliö 16 litraa
Kuivapaino 186 kg
Takuu 2 vuotta
Hinta 49 300 €