BMW on paljastanut tulevan R1300GS:n julkaisupäivän ja myös tärkeimmät speksit on saatu ongittua selville.
BMW esittelee täysin uuden ison Gessun Berliinissä 28. syyskuuta tänä vuonna, eli tasan sata vuotta ensimmäisen BMW-moottoripyörän – R32 – esittelyn jälkeen. Myös se esiteltiin aikanaan Berliinissä.
Moottori tulee uudessakin mallissa olemaan luonnollisesti boxer, mutta nyt mallimerkinnän mukaisesti iskutilavuudeltaan suurempi ja nykyisen mallin nestejäähdytteisten sylinterikansien lisäksi uudessa mallissa myös sylinterit on nestejäähdytetyt. Iskutilavuus tulee olemaan tasan 1300 kuutiosenttimetriä. Sylinterin porausta ja iskunpituutta ei vielä ole paljastettu. Kun nykyisen moottorin 1254 kuution iskutilavuuteen päästään 102 x 76 sylinterimitoilla, niin 46 kuutiota suurempaan tasalukemaan päästäisiin esimerkiksi 104 x 76,5 lukemilla tai vaihtoehtoisesti 106 x 73,7, joka mahdollistaisi isommat venttiilit ja tarkoittaisi myös lyhyemmän iskun takia korkeammalle kiertävää konetta.
Teho- ja vääntölukemat tietysti kiinnostavat, ja nekin on jo nähty eri viranomaisten hyväksyntäpapereista. Teholukema tulee olemaan 145,5 hevosvoimaa 7750 kierroksella (nykymalli 136 hv) ja vääntöä 149 newtonmetriä 6500 kierroksella (143 Nm). BMW ei edelleenkään tavoittele Gessulla seikkailupyörien tehokuninkuutta, mutta väännöltään se on koko genren ykkönen.
Rengaskoot säilyvät nykyisellään, eli edessä 120/70R19 ja takana 170/60R17. Akseliväli kasvaa neljä milliä (1514-1518). Nykyisen mallin 219 km/h huippunopeus tulee kasvamaan lukemaan 225 km/h. Runko tulee olemaan täysin uusi, samoin takahaarukka. Salakuvien perusteella myös vanteet ovat uudet, sillä puolat näyttävät selvästi nykymallista poikkeavilta. Salakuvaajien kuvaamilla videoilla kuullaan, että äänimaailma pysyy tuttuna, BMW-boxeri on hyvin tunnistettavissa.
Varustelutaso tulee olemaan korkea. Mukautuvan vakionopeussäätimen lisäksi tutka on myös takana ja varustuksena siten kuolleenkulmanvaroitin. Tuulilasi tulee uudessa mallissa olemaan todennäköisesti sähkösäätöinen, ensimmäistä kertaa GS:n historiassa.
Jos BMW on jotain pystynyt vielä pitämään hyvin salassa, niin se on tulevan ison GS:n lopullinen ulkomuoto. Testeissä kuvatut pyörät ovat olleet vahvasti naamioituja, joten esimerkiksi keulan ja katteiden lopullinen muoto on vielä kysymysmerkki. Kaikki viittaa kuitenkin siihen, että tuleva malli on nykymallia selvästi kompaktimpi ja aggressiivisempi, ja jopa aiempaa selvemmin offroad-painotteinen.
Uuteen malliperheeseen tulee kuulumaan perusmalli R1300GS, iskutilavuudeltaan sama mutta Adventureversion korvaava R1400GS sekä malliston huipulle myöhemmin esiteltävä. M1300GS.