Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
Kotimaisten moottoripyörämarkkinoiden uusi tulokas, CFMOTO, on nostanut melkoisesti laineita kattavan ja täyskasvuiselta vaikuttavan mallistonsa sekä aggressiivisen hinnoittelunsa ansiosta. Seuraavat, lähes koko malliston kattavat lyhyet koeajot tarjoavat läpileikkauksen CFMOTOsta.
Näyttävän esiinmarssin MP 23 -näyttelyssä tehnyt CFMOTO oli henkilökohtaisesti ehkä messujen mielenkiintoisin uutuus. Valmistaja oli tuttu voimakkaasta KTM-yhteydestään sekä mönkkäreistään, mutta en ollut ainakaan rekisteröinyt merkin pyöriä aiemmin nähneeni. Mallit olivat tyylikkäitä, kylmistä tyypeistä jäi positiivinen mielikuva, hallintalaitteiden ja painikkeiden tuntuma oli hyvä ja kokonaisuus vaikutti laadukkaalta.
Olikin mielenkiintoista saada tutustua lähes koko CFMOTO-mallistoon – vain 300-sarjan pyöriä ei ollut ajettavissa, ja muista sarjoista kokeiltavaksi valittiin aikataulusyistä subjektiivisesti kiinnostavimpia malleja. Koeajojen perusteella kaikille CFMOTOn malleille yhteisiä tekijöitä vaikuttavat olevan helppous, neutraalius ja rauhallisuus.
CFMOTO tuntuu ottaneen tähtäimeensä tiettyjä tunnettujen valmistajien malleja, joita vastaan se hyökkää vastaavalla tai hieman paremmalla suorituskyvyllä, selvästi paremmalla varustelulla sekä 10–20 % matalammalla hinnalla. Teoriassa strategia tuntuu aukottomalta, mutta nähtäväksi jää, mikä on markkinoiden ja kilpailijoiden reaktio siihen.
Mutta se taustasta, siirrytäänpä koeajoihin!
450 SR
Pikkukilpurin ulkonäkö on todella onnistunut. Siivekkeet eivät A2-luokan pyörässä ehkä ole niin tarpeelliset, mutta tyylin ne viimeistelevät hienosti. Ajoasento on hyvä kompromissi: selkeän sporttinen, mutta silti rento, ja pyörän päällä on hyvin tilaa liikkua. Pieni kaksisylinterinen moottori on hauska ja yllättävänkin ponteva. Vaihdekaavio on käännettävissä helposti ja luistokytkin kuuluu vakiopyörässä kohtaamistani parhaisiin.
Alusta tuntuu erinomaiselta. Fyysisesti pienikokoinen pyörä tuntuu kokoluokkaa suuremmalta, se on erittäin ketterä ja kevyt kääntymään, mutta pienille pyörille tyypillistä hermostuneisuutta ei saa esille edes provosoimalla. Jousituskin kantaa satakiloisen toimittajan kunnialla. Jarrujen teho on hyvä, mutta etujarrun tuntuma on outo, painepiste tuntuu siirtyvän. Lisäksi ensiasennusrenkaat eivät ole parhaat mahdolliset. Kokonaisuus on kuitenkin luokassaan erittäin vahva.
Tiedot:
Moottori: nestejäähdytteinen nelitahtinen kaksisylinterinen rivimoottori
Iskutilavuus: 449.5 cm3
Teho: 34.5 kW (47 hv) / 10 000 r/min
Vääntö: 39,3 Nm / 7 750 r/min
Akseliväli: 1370 mm
Istuinkorkeus: 795 mm
Märkäpaino: 179 kg
Hinta: 8 030 €
***
650 NK
Pikkunakun värimaailmassa ei onneksi ole oranssia, muutoin sitä voisi pikavilkauksella luulla KTM:ksi. Tästä kiittäminen on Kiskan kynäilemiä muotoja, pyörässä näkyy paljon Duke-muotokieltä. Pyörän päälle istuessa jalkatapit sekä melko lähelle tuleva ohjaustanko löytyvät juuri siitä, missä niiden odottaakin olevan. Pieni moottori on kohtuullisen joustava ja vääntää mukavasti alakierroksilta. Reippaampi eteneminen edellyttää korkeita kierroksia, mutta mikään raketti 650 NK ei tietenkään ole. Ainoa kauneusvirhe on nykäisy moottorijarrulta kaasulle siirryttäessä.
Vaihteisto tuntuu kankealta, mutta vaihteet kytkeytyvät luotettavasti. Ajossa oleva pyörä on aivan uusi, ehkä toiminta kevenee kilometrien kertyessä. Ajettavuus on yllätyksetön ja neutraali, ja pyörän käsittely on todella helppoa. J.Juan-jarrut ovat yllättävänkin hyvät ja ABS:n toiminta nopeaa. Hauska peruspyörä tekee monia asioita oikein, eikä siinä ole ilmeisiä puutteita.
Tiedot:
Moottori: nestejäähdytteinen nelitahtinen kaksisylinterinen rivimoottori
Iskutilavuus: 649 cm3
Teho: 41,5 kW (56 hv) / 8 250 r/min
Vääntö: 54,4 Nm / 7 000 r/min
Akseliväli: 1415 mm
Istuinkorkeus: 780 mm
Märkäpaino: 206 kg
Hinta: 8 645 €
***
650 GT
Saman teeman matkasporttivedos on ehkä vieläkin parempi. Pyörään on asennettu varsin hyvin suojaavat katteet ja vähintään riittävän toimintamatkan takaava 19-litrainen tankki, istuin on vaihdettu pehmeämpään ja ajoasento on aavistuksen etupainotteisempi – GT tuntuu kutsuvan mutkateille. Pyörien luonteiden ero on yllättävänkin suuri.
Moottori tarjoaa riittävän suorituskyvyn ainakin yksin matkatessa, ja kuljettajan olot korkeussäädettävän lasin takana ovat kaikin puolin hyvät. GT on selvästi NK:ta mukavampi myös jousitukseltaan, ja nielee epätasaisuudet paremmin. Koeajopyörällä on jo kilometrejä takanaan, ja NK:sta poiketen vaihteisto toimii kevyen pehmeästi. Myös kaasuun reagointi on NK:ta pehmeämpää. Ei ole vaikea kuvitella, että 650 GT olisi Alpeilla tai Pyreneillä kuin kotonaan.
Tiedot:
Moottori: nestejäähdytteinen nelitahtinen kaksisylinterinen rivimoottori
Iskutilavuus: 649 cm3
Teho: 41,5 kW (56 hv) / 8 250 r/min
Vääntö: 54,4 Nm / 7 000 r/min
Akseliväli: 1415 mm
Istuinkorkeus: 795 mm
Märkäpaino: 226 kg
Hinta: 8 960 €
***
700 CL-X Heritage
700-sarjassa käytetty moottori on luotu kasvattamalla 650-moottorin sylinterin halkaisijaa kokonaiset neljä milliä, jolloin iskutilavuudeksi saadaan 693 cm3. Moottori on asennettu retrokehyksiin, ja vaikka ulkonäkö onkin makuasia, on scrambler-henkinen CL-X Heritage aika makean näköinen. Tyyliin sopivasti etuvanne on 18-tuumainen, takavanteen halkaisija on 17”. Yhdestä jarrulevystä huolimatta pyörä hidastuu hyvin, mutta sormivoimia vaaditaan jonkin verran. Etuhaarukasta löytyy kaikki säädöt, takaa esijännitys ja paluuvaimennus.
Ergonomia on luonteva ja pysty ajoasento mukava, myös tässä mallissa kädet ja jalat putoavat kuin itsestään oikeille kohdille. Moottori on todella pirteä, se tuntuu huomattavasti tehokkaammalta kuin onkaan, ja aivan yläkierroksilla sen ääni muuttuu huomattavan raa’aksi. Seuraava koskee kaikkia 700 CL-X -malleja: Kun moottorin käyntinopeus on korkea ja kaasunavaus suuri, ei kaasun toiminta ole loogista – kaasukahvan sijaan pyörässä voisi olla kaasunappi. Toivottavasti asia korjataan pian softapäivityksellä, sillä se häiritsee muuten onnistunutta kokonaisuutta.
Tiedot:
Moottori: nestejäähdytteinen nelitahtinen kaksisylinterinen rivimoottori
Iskutilavuus: 693 cm3
Teho: 51,5 kW (70 hv) / 8 500 r/min
Vääntö: 68 Nm / 7 000 r/min
Akseliväli: 1435 mm
Istuinkorkeus: 800 mm
Märkäpaino: 198 kg
Hinta: 9 585 €
***
CL-X 700 Sport
Kun CL-X 700 Heritagen suora ohjaustanko vaihdetaan cliponeihin, perä katettuun, istuin tasaiseen sekä etuvanne 17-tuumaiseksi ja lisätään pakettiin Brembo Stylema -jarrusatulat sekä 320-milliset levyt, saadaan CL-X 700 Sport. Ajoasento on selkeän aggressiivinen olematta kuitenkaan millään muotoa raskas ja tuntuma eturenkaaseen on mainio. Etupainoisuudesta huolimatta pyörä on helppo hallittava.
Ajoasennon muuttuminen vaikuttaa yllättävän paljon myös siihen, kuinka moottorin (imu)äänet kuljettajan korviin kantautuvat, ja Sport tarjoaakin CL-X-kolmikon parhaat fiilistelysoundit. Olen suuri café racerien ystävä, ja täysin subjektiivisesti CL-X 700 Sport puhutteleekin ajamistani CFMOTO-malleista eniten. Se sopii yhtä hyvin näyttämään hyvältä jätskikiskan edessä kuin reippaille mutkatiepyrähdyksillekin – miksei jopa ratapäiville.
Tiedot:
Moottori: nestejäähdytteinen nelitahtinen kaksisylinterinen rivimoottori
Iskutilavuus: 693 cm3
Teho: 51,5 kW (70 hv) / 8 500 r/min
Vääntö: 68 Nm / 7 000 r/min
Akseliväli: 1436 mm
Istuinkorkeus: 795 mm
Märkäpaino: 198 kg
Hinta: 10 020 €
***
CL-X 700 Adventure
Kolmas CL-X-versio on makealla ylälokarilla, pienellä tuulilasilla, korkeammalla stongalla, suoremmalla istuimella ja pinnavanteilla varustettu Adventure. Mallinimi on ehkä hieman kunnianhimoinen, mutta Adventure ei säikähdä ensimmäistä hiekkatietä. Ajoasento istuen on mainio, ja seistenkin se on muuten yllättävän hyvä, mutta pyörästä on vaikea saada jaloilla tukea. Ajettavuus pehmeällä hiekalla on neutraali ja pyörän luistot rauhallisia sekä ennakoitavissa. Myös jousitus nielee epätasaisuudet varsin mukavasti. Offroad-ambitioita rajoittaa kuitenkin pakokäyrästö, joka on hyvin alttiina osumille.
Parempi siis pysyä tiellä, joko hiekka- tai asfalttisellaisella. Siellä huomaa hyvin muotoillun istuimen mukavaksi, pienen tuulilasin yllättävän suojaavaksi ja ajettavuuden hyvin kevyeksi. Valitettavasti Adventuren muista CL-X-malleista poikkeava mittaristo ei ole selkeydeltään muiden tasolla.
Tiedot:
Moottori: nestejäähdytteinen nelitahtinen kaksisylinterinen rivimoottori
Iskutilavuus: 693 cm3
Teho: 51,5 kW (70 hv) / 8 500 r/min
Vääntö: 68 Nm / 7 000 r/min
Akseliväli: 1435 mm
Istuinkorkeus: 830 mm
Märkäpaino: 203 kg
Hinta: 10 435 €
***
800 MT Explore
Uusin tulokas 800 MT -sarjaan on Explore. Se on malliston huippu, jonka vakiovarustukseen kuuluu kattavasti elektroniikkaa, esimerkiksi 8-tuumainen TFT-kosketusnäyttö ja tutkaohjattu kuolleen kulman varoitin. Valittavia asetuksia ja säätöjä on paljon, eikä valikoiden rakenne oli intuitiivisin mahdollinen. Käyttö edellyttääkin aluksi pientä pään raapimista.
Istuen ajoasento on tilava, rento ja pysty. Myös seisten asento on muuten toimiva, mutta liukkaasta tankista on vaikea saada tukevaa otetta. Ajettavuudeltaan Explore on todella looginen ja rauhallinen, mikä vain korostuu soralla, pyörä etenee kuin juna ja luistot ovat erittäin rauhallisia. Siitä huolimatta pyörä on ketterä ja kevyt käsiteltävä, se tuntuu painoaan kevyemmältä.
Muiden 800 MT -mallien tavoin Exploressa käytettävä moottori on omaa sukua KTM 790, jonka CFMOTO on kehittänyt edelleen Euro 5 -yhteensopivaksi. Tehoa on sopivasti, suorituskyky ei ole räjähtävä, mutta ei sitä jää kaipaamaan lisääkään. 800 MT Explore on puhutteleva pyörä. Se on isoja seikkailupyöriä helpommin lähestyttävä, mutta selvinnee useimmista seikkailuista vähintään yhtä hyvin.
Tiedot:
Moottori: nestejäähdytteinen nelitahtinen kaksisylinterinen rivimoottori
Iskutilavuus: 799 cm3
Teho: 67 kW (91 hv) / 9 250 r/min
Vääntö: 75 Nm / 8 000 r/min
Akseliväli: 1531 mm
Istuinkorkeus: 825 mm
Märkäpaino: 231 kg
Hinta: 17 165 €
***
CFMOTO 450 SR:n laajempi koeajo on luettavissa tällä hetkellä irtonumeromyynnissä olevassa Biken numerossa 6/23, 700 CL-X Heritage on koeajettu numerossa 10/22, 650 MT oli saman numeron Alpenmasters-testissä ja 800 MT Touring ajettiin numerossa 8/22. Laajempi 800 MT Explore -koeajo julkaistaan Biken numerossa 7/22, joka ilmestyy 29. kesäkuuta.
CFMOTO-malleihin voi tutustua itse huomenna 9.6. Helsingin Messukeskuksen suuressa koeajopäivässä.