Eeki Kuparinen vei Alastaron avauskisasta täydet pisteet, Peter Paloranta nousi kahdesti podiumille ja Kirsi Kainulaisen kilpailuviikonloppu oli voimakkaasti nousujohteinen.
Juha Heleniuksen kipparoima HRT-tiimi (Helenius Racing Team) kilpailee kaudella 2023 Circuit Racingin SM-sarjan kahdessa pääluokassa. Superbikessä tiimin värejä Kawasakeillaan puolustavat kolmen vuoden kilpailutauolta palannut ”Turun rataritari” Eeki Kuparinen sekä Peter Paloranta, ja Superstock 600 -luokassa Yamaha R6:lla kilpailee Kirsi Kainulainen. Kilpailukauden avausviikonloppu Alastarolla tarjosi hyvät kortit kohti tulevia koitoksia, joista seuraavana ajetaan Motoparkin osakilpailu 16.-18.6.
Ennen kuin mennään Alastaron tapahtumiin, niin annetaan Juha Heleniuksen kertoa tuoreimmat uutiset, mitä tiimi on puuhannut sen jälkeen.
-Käytiin Motoparkissa testaamassa. Kun Eeki ei työkiireiden takia päässyt paikalle, niin hänen Kawasakiaan radalla käski Niki Tuuli, joka on aikaisemmin kilpaillut kyseisellä pyörällä. Saatiin toivottavasti pyörän säätöjä paremmiksi Eekin tulevia kisoja ajatellen, ainakin siltä näytti kun Niki vetäisi 1.25,0 kierrosajan aivan loppuun ajetuilla renkailla, jotka moni muu olisi heittänyt roskiin jo ajat sitten (ajettu kisa ja sen jälkeen vielä kuusi settiä radalla), vaikka joutui takalenkillä ajelemaan kahden hitaamman kuljettajan takana (Kari Vehniäisen rataennätys Motoparkissa on 1.24,449).
Mutta takaisin Alastaron avausosakilpailuun. Torstaina aloitettiin hakemaan ajotuntumaa kisaviikonloppuun ja perjantain treeneissä koeteltiin kuljettajia, kun taas lauantain ja sunnuntain kilpailupäivinä ajo lähti kehittymään tiimin kaikilla kuljettajilla huomattavasti.
Eeki Kuparinen meni menojaan, kun Kawasakin säädöt saatiin kohdalleen
Eekin treenit alkoivat totuttelemalla miltä pyörä tuntuu tänä vuonna, kun hän pitkän tauon jälkeen palasi taas radalle ajamaan. Ja kun saatiin ensin vähän sinne päin kierrosaikoja, niin ruvettiin hakemaan pyörään oikeita säätöjä. Pyörää muutettiin koko ajan Eekin toiveiden mukaan, sekä myöskin siltä osin miltä data näytti.
Lauantain aika-ajoissa Eekille tuli niukasti toinen sija ja sen jälkeen tehtiin jälleen muutoksia pyörään, jonka jälkeen Eeki alkoi päästä taas ajamisen juoneen kiinni. Ensimmäisessä kilpailulähdössä oli todella tiukkaa vääntöä koko kilpailun ajan Magnus Collinin kanssa, josta Eeki vei lopulta voiton. Toinen kilpailulähtö sunnuntaina oli kuin toisinto ensimmäisestä kisasta punalippuun saakka. Keskeytyksen aikana tehtiin vielä muutoksia pyörään ja uusintalähdössä Eeki menikin jo menojaan tehden samalla oman henkilökohtaisen rataennätyksensä Alastaron moottoriradalle. Eekille voitot molemmista lähdöistä ja täydet pisteet kauden avauksesta.
-Oikein hyvä kauden aloitus Alastarolla, vaikka kilometrit olivatkin hyvin vähäiset. Koitin saada hyvän fiiliksen heti torstaista alkaen, että ajo lähtisi menemään oikeaan suuntaan. Joka päivä petrattiin vauhtia ja tehtiin sen mukaan säätöjä pyörään ja näin ollen tuli hyvät sijoituksetkin. Pyörässä tuntuu olevan paljon potentiaalia, joten nyt vain lisää kilometrejä alle, että saadaan nopeampi kisavauhti radalle, kommentoi Eeki.
Peter Palorannalle Alastaro on haastava rata
Peter Paloranta aloitti kauden treenaamisen jo aikaisemmin huhtikuussa Pärnun radalla, joten siellä karisteltiin jo isoimmat talven pölyt ajohanskoista. Yhteistyötä tiimin kanssa on tehty jo viime kaudella, niin lähtökohdat säätöjen osalta oli selkeämmät. Alastaron moottorirata on aikaisemmin ollut Peterille hiukan haastava johtuen vähäisestä treenimäärästä siellä, ja siksi torstaina haettiinkin vain hiljalleen ajotuntumaa kohdilleen. Datasta näki heti, että Peterin ongelmakohdat ovat radan nopeat mutkat ja loppuosuus taas alkoi viikonlopun aikana sujua todella hyvin. Perjantaina vauhti kehittyi joka treenissä, mutta valitettavasti viimeisessä setissä sattui pieni kaatuminen, mikä aiheutti pientä takapakkia vauhdissa.
Lauantain aika-ajoissa Peter ajoi hienosti kolmanneksi. Ensimmäisessä kilpailulähdössä hän tippui hetkeksi neljännelle sijalle, mutta nousi sieltä jo ensimmäisellä kierroksella ja ajoi maaliin kolmantena. Sunnuntain kilpailussa Peter ajoi sijalla neljä, kunnes kilpakumppani ajautui radalta ulos, jonka seurauksena tuli punalippu ja uusintalähdössä Peter ajoi kolmanneksi.
-Kaikin puolin ihan ok kauden aloitus. Viikonlopun aikana saatiin paljon pyörän säätöjä ja omaa tekemistä eteenpäin sekä ehjät suoritukset alle heti kauden alkuun, mutta vielä toki on hiukan kehitettävää, että päästään tosissaan voittotaisteluun mukaan seuraavaan osakilpailuun Motoparkin kotikisassa, sanoo Peter Paloranta mietteliäänä.
Solisluun murtuma haittasi edelleen Kirsi Kainulaista
Kirsi Kainulaisella taas oli haastava viikonloppu johtuen uuden pyörän tekniikasta ja Pärnun radalla huhtikuussa kaadon aiheuttamasta solisluun murtumisesta. Murtuma aiheutti sen, ettei Kirsi pystynyt ajamaan oikeassa ajoasennossa, eikä pystynyt roikkumaan pyörän päällä. Kirsi kävi ajamassa jo edellisviikon keskiviikkona Alastarolla, jolloin saatiin jo alustavasti välitykset ja säädöt kohdilleen. Torstain treeneissä ajettiin kierroksia, jotta blipperi tulisi tutuksi ja pyörää saatiin hienosäädettyä vielä lisää. Perjantain treeneissä valitettavasti tuli hiukan takapakkia Kirsin kaaduttua jarrutuksessa. Pyörä saatiin kyllä onneksi lauantain aika-ajoihin kuntoon ja aika-ajoihin lähdettiinkin hakemaan luottamusta takaisin sekä myöskin ilman kierrosaikatavoitteita, tuloksena oli yhdeksäs sija.
Lauantain kilpailulähdössä Kirsi sai ihan hyvän startin ja ajoi maaliin sijalla seitsemän. Sunnuntain kilpailuun taas tehtiin isoja muutoksia pyörään, jolla saatiin helpotettua Kirsin ajamista. Ratkaisu olikin oikein hyvä ja Kirsi ajoi maaliin neljäntenä.
-Tämä oli vain yksi kisaviikonloppu. Meillä on vielä pitkä kausi edessä ja nyt pitää saada vain ehjiä suorituksia ja mahdollisimman paljon kierroksia alle. Vauhti ja osaaminen ovat kuitenkin tallella, kestää vain hetken kaivella sitä esiin ja totutella uuteen pyörään. Tiimin avustuksella selvitään kaikesta ja tästä jatketaan entistä vahvempana, toteaa päättäväisesti Kirsi Kainulainen.
-Kokonaisuutena haastavista lähtökohdista huolimatta kauden aloitus oli todella positiivinen ja tästä on hyvä jatkaa seuraavaan, Motoparkin osakilpailuun. Kiitos kaikille yhteistyökumppaneille, mekaanikoille sekä kuljettajille. Mahtavaa kun on tällainen porukka ympärillä, tiimistään ylpeänä Juha Helenius tiivistää.
Kuvat: HRT-tiimi sekä Harjukuvat