NW200: poikittainen bitti pilasi Kostamon Superstock-kisan

Erno Kostamon North West 200 -katuratakisojen torstain Superstock-kilpailu sujui nousujohteisesti, mutta lähtöviivalla oikutellut elektroniikka vei mahdollisuudet huippusijoitukseen.

Pohjois-Irlannin North West 200 -kilpailuissa päästiin torstaina tositoimiin, kun Superbike- ja Superstock-luokkien toisten aika-ajoharjoitusten jälkeen illalla klo 20.30 Suomen aikaa ajettiin vielä Superstock-luokan ensimmäinen kisalähtö. Superstockin toinen kilpailulähtö ajetaan lauantaina, jolloin vuorossa on myös Superbike-luokan molemmat kilpailulähdöt. Perjantaina tapahtumassa vietetään välipäivää.

Erno Kostamo soitteli jälleen välipäivänä ja kertoili ensimmäisen kilpailupäivän kuulumisia. Kerrottavaa olikin, sillä torstai oli Kostamolle totuttuun tapaan värikäs sekä säätilan että muiden tapahtumien suhteen. 

Ensimmäisenä vuorossa olleeseen Superstock-luokan aika-ajoharjoitukseen Kostamo lähti radalle ensimmäisten joukossa.

-Näytti että hyvin päästään reenaamaan, kun vuorossa oli tunnin mittainen harjoitus. Kello kun löi pykälään, niin lähin ensimmäisten joukossa radalle. Ekan pitkän suoran päähän kun pääsin, niin kaatamalla tuli vettä, vaikka varikolla paistoi aurinko. Tulin poikkeen radalta, ei ollut mikkään järki lähtee ennää ajamaan, kun seittemän kilometriä radasta oli täysin kuivaa ja seittemän kilometriä täysin märkää. 

Kostamo odotteli radan kuivumista viimeiseen asti ja säntäsi uudelleen matkaan, kun aikaa oli jäljellä viisi minuuttia. Se riittäisi yhden nopean kierroksen ajamiseen. Osa kilpailijoista käytti välikelin renkaita, mutta Kostamo lähti radalle slickseillä.

-Yhen noppeen vetäsin ja olin 13. nopein Supertockeissa.

Ennen kuin Superbike-luokka päästettiin radalle, oli vuorossa Supersport-luokan harjoitukset. Siellä tuli punainen lippu, joka viivästytti myös Superbiken harjoituksia tunnilla. Samalla harjoituksen kesto lyhennettiin tunnista 30 minuuttiin. 

-Sama sähellys jatkui itselläni Superbikessä kuin aikaisemminkin, jokusen jarrun vedin pitkäksi ja tuli pari ruuhkatyssäystä, niin ei mittään järellistä aikoo saanut mutta silti parani kakspuol sekkaa tiistailta kun tuli rata tutummaksi.

Illalla oli vuorossa Superstock-luokan ensimmäinen kilpailulähtö.

-Kaikki pelas hyvin lämmittelykierrokset ja nämä. Kisastartissa kun 10 sekunnin taulu nousi, ykkönen päälle ja launch control päälle, niin sähkökaasu hävisi. Mietin että mitä hittoo tässä, valot jo pallaa, mitä tässä tehä. Tosi noppeesti vaan virrat pois ja resetointi, ja sain pyörän käyntiin just kun lähtövalot sammu.

Kilpailijat lähtivät vauhdilla liikkeelle lukuunottamatta Kostamoa, joka joutui potkimaan Bemarin liikkeelle, ja vasta kolmosvaihteen kun sai päälle, niin kaasun toiminta palautui normaaliksi.

-Tipuin siinä sijalle 31 heti lähdössä. Ekan kierroksen jälkeen oli ehkä 20. sijan tietämillä kun sain kymmenisen ukkoa ohitettua. Ajoin vielä yhen shikaanin pitkäksi kun kaveri kaatui edellä ja tuli keltainen lippu shikaaniin. Siinä monikin häkelty ja veti shikaanin pitkäksi. Siellä lopussa on valkoinen boxi mihin piti pysähtyä jos oikaisee. Miulla ei pyörä käynyt ihan täysin pysähdyksissä, niin sain siitä vielä 10 sekunnin aikasakon. Hirveellä kiukulla siitä eteenpäin ja ajo tuntui hyvälle kun alkoi kisassa ukko pellaamaan, kierrosaika putos kaks sekuntia reeneistä. Maaliin tulin 11. sijalla mutta aikasakon kanssa tipuin yhen sijan.

Kostamo oli kisavauhtiin tyytyväinen, kun sitä vertaa alkuviikon treeneihin. 

-Ilman starttihässäkkää ois ollut mahollisuuet kympin sakkiin.

Ja mikä erikoisinta, niin kilpailun jälkeen pyörä pelasi taas moitteetta.

-Kisan jälkeen kun kokeilin, niin ei mittään vikkaa. Tosi erikoinen tilanne, siellä oli vaan joku bitti poikittain. Kilpailun lähdössä kun yritin antaa kaasua, niin pyyntöö ol mutta läpät ei auennu. 

Erno Kostamolla on kilpailun jälkeen vankka käsitys miten tällaiset ongelmat voisi välttää.

-Kärelliset sytytykset kun ois eikä ois shifterii keksitty, niin kaikki ois paljon paremmin. Siinä vaiheessa homma meni vituix kun shifterin keksivät.

Perjantain välipäivän jälkeen lauantaina Kostamolla on kiire päivä, sillä silloin ajetaan Superstock-luokan toinen kilpailulähtö ja Superbike-luokan molemmat kilpailulähdöt. 

Pitää vaan jatkaa hyvää tekemistä. Lauantaina saapi ajella, jospa ruppeis onnistumisiakin tulemaan, mutta ainakin ollaan oikeeseen suuntaan mänössa. Isoista ongelmista ei nytkään oo kiinni, tää oli enemmänkin sitä ”Kostamon tuuria”.  Tiistaina pyörä pelas mutta ukko ei, nyt torstaina oli just päinvastoin. Se kultainen keskitie pitäs löytyä seuraavaksi.

Uusin numero