Ensimmäinen M-sarjan moottoripyörä M 1000 RR esiteltiin 2021, toinen eli M 1000 R kaudeksi 2023 ja seuraavana on vuorossa M 1000 XR, todennäköisesti jo tämän vuoden aikana.
XR:n ottaminen seuraavan M-mallin pohjaksi on sikäli luontevaa, että voimanlähde siihen on jo valmiina. Se tulee olemaan sama 999-kuutioinen rivinelonen, jota käytetään M 1000 RR:ssä ja M 1000 R:ssä. Shift Cam -järjestelmällää koneesta saadaan 210 hevosvoiman huipputeho 13 750 kierroksella ja vääntöä 113 newtonmetriä 11 000 kierroksella. Se tarkoittaa M 1000 XR:lle huippunopeutta 280 kilometriä tunnissa, mikä puolestaan tarkoittaa että XR tulee saamaan katteiden sivuille siivekkeet M 1000 RR:n ja M 1000 R:n tapaan.
M 1000 XR tulee silti olemaan ensimmäinen M-sarjan BMW-moottoripyörä, jossa saksalaisvalmistajan on tehtävä kompromisseja. Miksikö? Siksi, että kyseessä on kahdelle hengelle ja matkatavaroille suunniteltu pyörä, myös M-viritteisenä. Kuljettajan suoja ajoviimaa vastaan ja mahdollisuus sivulaukkujen käyttöön sekä matkustajan inhimmilliset olosuhteet asettavat suunnittelulle erilaisia vaatimuksia kuin kahden ensimmäisen M-mallin kohdalla.
45 hevosvoiman tehonlisäys S 1000 XR:ään verrattuna vaatii myös jousitukselta ja jarruilta enemmän, kuten vaatii myös M-kirjain mallimerkinnässä. Jousitus tulee olemaan M 1000 R:n tavoin semiaktiivinen, sillä erotuksella että XR:ssä joustomatkat ovat pidemmät, noin 150 millin luokkaa. M 1000 R:ssä jousitustoimittaja ei ole Öhlins vaan Marzocchi, todennnäköisesti näin on myös XR:n kohdalla. Jarrutkaan eivät tule perinteisten BMW-mallien tapaan Brembolta, vaan siniseksi anodisoidut jarrusatulat ovat Nissinin valmistamat. Monet odottavat varmasti myös hiilikuituvanteita vakiovarusteiksi, mutta vielä on epävarmaa onnistuuko se XR:n tapauksessa, jossa pyörän paino ja myös maksimikuorma ovat suurempia. Vakio-XR:n paino tankattuna on 226 kiloa, ja M-version ennakoidaan painavan alle 220 kiloa.
Markkinoille M 1000 XR:n uskotaan saapuvan kaudeksi 2024. By the way, BMW on suojannut myös M 1300 GS -tuotemerkin.