Challenger RR on replica Tyler O´Haran viime vuoden King of the Baggers -voittopyörästä. Vain ratakäyttöön!
Harley-Davidson ja Indian käyvät kovaa taistoa paitsi markkinoilla, myös moottoriradoilla. King of the Baggers -kisat ovat muutamassa vuodessa nousseet yhdeksi amerikkalaismerkkien keskinäisen kilpailun symboliksi. Edellisvuonna sarjan voiton vei Kyle Wyman Harrikalla, ja viime vuonna ykköseksi ajoi Tyler O´Hara Indianilla. Myös MotoGP-luokasta tuttu Jeremy McWilliams on nähty mukana kilpailemassa Indianilla.
Vaikka Indian on monelle motoristille tuttu custom-pyöristään, niin kilpaileminen on ollut olennainen osa merkin DNA:ta ihan perustamisesta lähtien. Yhtiön toinen perustaja ja pääinsinööri Oscar Hedström ajoi Indianilla ensimmäisen nopeusennätyksen jo vuonna 1904, jolloin hän saavutti täysin käsittämättömän 58 mailin huippunopeuden. Mansaarella Indianilla ajettiin ensimmäisen kerran voittoon 1911, ja 1960-luvulta muistetaan Burt Munron kolme nopeusajon maailmanennätystä. Nykyisestä mallistosta FTR on ollut vahvasti mukana amerikkalaisilla flat track -radoilla, ja merkillä on ajettu voittoja liukuhihnalta. King of the Baggers -kisoistakaan ei näyttävyyttä puutu, kun isoilla custommatkapyörillä vedellään ympäri rataa kuolemaa halveksuen ja hiilikuidusta valmistetut sivulaukut väpättäen. Tarkka yhdennäköisyys tuotantopyöriin lisää mielenkiintoa, vaikka teknisesti pyörät poikkeavatkin melkoisesti tuotantopyöristä.
Indianin kisapyörässä käytetään S&S:n viritysosilla ryyditettyä ja 112-tuumaiseksi kasvatettua PowerPlus-moottoria. Alkuperäiset 19/16-tuumaiset pyörät ovat saaneet väistyä kevyiden 17-tuumaisten vanteiden tieltä, joille on pyöräytetty Dunlopin kisarenkaat. Ja kun kulkupuoli on hallussa, niin hidastuvuudestakin on huolehdittu asentamalla eteen 330-milliset levyt yhdessä Brembon M4-radiaalisatuloiden kanssa. Takapäässä hidastuvuudesta vastaa Hayesin satula yhdessä EBC:n levyn kanssa. Jousituksena on edessä Öhlins FGR250 ja takana Öhlins TTX. Kun turhat varusteet on karsittu pois ja alkuperäisiä osia korvattu kevyemmilllä S&S:n valmistamilla sekä hiilikuituosilla, on alkuperäinen 381 kilon paino saatu pudotettua lähelle luokan minimiä eli 280 kiloa.
Kun Challengereiden Suomi-hinnat veroineen alkavat 43 199 eurosta, niin kisareplican hinta jenkkimarkkinoilla on 92 229 €. Ja koska mallia ei voi rekisteröidä katuliikenteeseen, ei hintoja voi suoraan verrata toisiinsa kun perusmallin hinta sisältää meikäläisen autoveron ja RR:n hinta taas ei. Mitään volyymimallia ei tästä olla tekemässä, vaan valmistusmäärä on rajoitettu 29 kappaleeseen, eli lukemalla kunnioitetaan Tyler O´Haran viimevuotista kilpailunumeroa. Lisärajoituksena Challenger RR:n hankkimiselle on, että se on saatavilla jenkkimarkkinoiden lisäksi vain Australian, Uuden-Seelannin, Ranskan, Saksan, Iso-Britannian ja Japanin Indian-diilereiden kautta.