Joskus se on pienestä kiinni. Jonathan Rea näytti jo karkaavan muilta Superbiken MM-sarjan kauden avauskisassa, mutta yhtäkkiä vauhti laimeni ja Alvaro Bautista sai tilaisuuden nousta kilpailun voittoon.
Märän keli kilpailu on huipputehokkailla Superbike-luokan pyörillä aina mielenkiintoinen. Voimaa on, mutta pitoa ei niinkään. Esimerkiksi Phillip Islandin avauskisassa voittoon ajaneen Alvaro Bautistan Ducati Panigale V4 R vatkasi melkoisesti puolelta toiselle suorilla kiihdyttäessäkin. TV-kamerat löysivät Bautistan myös vetelemässä pitkää ”tappisladia” kilpailun johtopaikalla vähän sen jälkeen, kun hän oli ohittanut kuusinkertaisen maailmanmestari Jonathan Rean.
Kilpailun alussa Kawasaki-kuljettaja Jonathan Rea nousi helpon näköisesti ykköspaikalle ja alkoi repiä eroa toisena ajavaan, hallitsevaan maailmanmestariin Alvaro Bautistaan. Ero kasvoi ja tilanne näytti olevan Rean hallinnassa. Kunnes…
Kilpailun kymmenennellä kierroksella Bautista oli nopeasti saavuttanut Rean, ja nousi nopeassa Stoner-mutkassa Rean ohi. Rea yritti luonnollisesti seurata Bautistaa ja pitää eron mahdollisimman pienenä, mutta pian Ducati alkoi karata vastustamattomasti koko ajan kauemmas. Pian sen jälkeen televisiokuvasta saattoi havaita, että suorilla Rean ajotyylissä oli jotain poikkeuksellista. Isommalle vaihtaessaan hän selvästi sulki kaasun ja käänsi uudelleen tupin nurin niin, että koko käsivarren laaja liikerata näkyi kotikatsomoihin asti. Hän joutui käyttämään kytkintä vaihteita vaihtaessaan, sillä quickshiteriin oli tullut jonkinlainen toimintahäiriö. Ruutulipun ylitettyään Rea vilkuili ahkerasti vaihdepolkimen suuntaan, mikä alleviivasi sitä että kilpailun aikana ilmennyt ongelma oli vaihteiden vaihtamisessa.
Kilpailussa teknisistä murheistä huolimatta toiseksi ajanut Rea vahvisti kisan jälkeen, että että vika oli shifterissä. Hän kertoi, että mitä kovemmin hän yritti seurata Bautistaa, sitä enemmän ”tilanteita” tuli ajaessa. Suurin ongelma ei suinkaan ollut suuremmalle vaihteelle vaihtaminen, vaan alaspäin vaihtaminen erityisesti kaarteisiin taitettaessa ja pyörän ollessa kallellaan.
-Piti uudelleen opetella ajamaan oldschool-tyylillä. Suurimmat ongelmat olivat erityisesti jarrutustilanteissa ja pienemmälle vaihtaessa.
Kilpailun voitti siis Alvaro Bautista Ducatilla, Jonathan Rea Kawasakilla ajoi kakkoseksi ja viime kauden ”titaanisen trion” kivikovan taistelun täydensi Yamahan Toprak Razgatlioglu kolmossijallaan.