Honda julkisti MotoGP-tehdastiiminsä vuoden 2023 väritykset pääsponsorinsa Repsolin pääkonttorilla Madridissa.
Hondan tehdastiimiin täksi kaudeksi liittynyt kaksinkertainen maailmanmestari Joan Mir sanoo, että on uskomatonta ja todella suuri kunnia pukeutua ensimmäistä kertaa ikonisen Repsol Honda Teamin värityksiin, ja jatkoi että näin menestyksekkääseen tiimiin liittyminen tietää myös samalla kovia odotuksia tulosten suhteen.
Ja kun tarkastellaan Hondan menestystä kuninkuusluokassa, niin ei voi kuin nyökytellä Mirin toteamukselle. Hondan ja Repsolin 29 kauden yhteistyön aikana tiimi on voittanut 15 maailmanmestaruutta, 183 GP-voittoa ja 454 kertaa sen kuljettaja on noussut podiumille. Eikä Mirin työmaata tai paineita yhtään helpota se, että tiimikaverina on kahdeksankertainen maailmanmestari Marc Marquez, joka 154 Repsol Hondan väreissä kilpailemassaan MotoGP-luokan osakilpailussa on noussut podiumille tasan 100 kertaa, voittanut 59 kisaa ja ajanut paalulle 63 kertaa. Tiimikaveri on kuitenkin aina se, johon kuljettajan suorituksen onnistumista ensisijaisesti verrataan.
Juuri 30 vuotta täyttäneen Marquezin suoritusten rinnalla Joan Mirin ei silti tarvitse yhtään hävetä omia saavutuksiaan. 25-vuotias Mir on jo kaksinkertainen maailmanmestari hänkin, Moto3-luokan mestaruus tuli kauden 2017 päätteeksi ja MotoGP-luokan mestaruuden hän voitti Suzukilla 2020 tasaisuudellaan, sillä plakkarissa on vain yksi MotoGP-osakilpailuvoitto. Hondan tehdastiimiin Mir liittyy uransa siinä vaiheessa, kun hänellä on takanaan 65 kilpailua ja 13 podiumsijoitusta kuninkuusluokassa.
Repsol Honda Team lähtee kauteen 2023 kaksijakoisessa tilanteessa. Kun katsotaan sen kuljettajia, niin yhteensä 10 maailmanmestaruuden kaksikko on saavutuksiltaan täysin ylivertainen verrattuna mihin tahansa muuhun tiimiin. Toinen puoli asiassa on se, että viime kaudet Honda on kyntänyt sarjassa vaihtelevalla menestyksellä. Se on rakentanut pyöräänsä pitkälti juuri Marquezin toiveiden mukaiseksi, ja kun ykköskuski on kärsinyt loukkaantumisista, niin muut kuljettajat eivät ole saaneet aikaan haluttuja tuloksia.
Hondan juuri esittelemä kauden 2023 RC213V poikkeaa ulkoisesti viime vuoden mallista niin keulan ilmanottoaukon, katteiden ja tankin muotoilun kuin takapään siiveikkeidenkin osalta. Mutta onko kehitystä nopeuden suhteen tapahtunut riittävästi, kun otetaan huomioon että Ducati, Aprilia ja KTM ovat ladanneet kaikki ison kasan pelimerkkejä omien pyöriensä suorituskyvyn parantamiseksi. Eikä unohtaa sovi Yamahaakaan, jonka ykkösnyrkki Fabio Quartararo on jälleen kerran yksi varteenotettavimmista mestariehdokkaista.
Se mikä on jo ennen kauden alkua varmaa, on että Honda on mukana MotoGP-sarjassa vain voittaakseen, ei sijoittuakseen kolmen parhaan joukkoon tai ”tehdäkseen parhaansa ja katsoakseen mihin se riittää”. HRC:n johtaja Tetsuhiro Kuwata myöntää, että takana on muutama haastava vuosi, mutta muistuttaa samalla että 25 maailmanmestaruuden ja 24 valmistajien mestaruuden tiimissä on tällä hetkellä täysin sama into ja henki päällä kuin suurimpina menestyksen vuosinakin.
-Kilpailu MotoGP:ssä on tiukempaa kuin koskaan, mutta jatkamme työskentelyä tarjotaksemme kuljettajille sen mitä he tarvitsevat.
Lue myös: