MotoE 2023: uusi merkki, uusi kalenteri, uusi aikataulu ja uusi titteli

Sähkömoottoripyörien MotoE-luokka kokee historiansa suurimmat uudistukset, kun lähdetään kauteen 2023.

Kausien 2022 ja 2023 MotoE-sarjalla ei ole oikeastaan muuta yhteistä, kuin että kilpailut ajetaan edelleen MotoGP-kilpailujen yhteydessä ja eurooppalaisilla radoilla.

Merkki

Vuodesta 2019 ajetussa sarjassa ovat kaikki tallit tähän asti käyttäneet Energican valmistamia identtisiä pyöriä. Energican sopimus päättyi viime kauteen, ja viestikapulaa vie tästä eteenpäin Ducati, joka nyt puolestaan tarjoaa pyörän kaikille mukana oleville tiimeille. Sähkömoottoripyörien kehityksestä kertoo se, että Energicaan verrattuna Ducatin pyörä on sekä tehokkaampi että selvästi kevyempi. Diavel V4:n koeajotapahtumassa oli tilaisuus keskustella Ducatin testikuljettaja Alessandro Valian kanssa myös MotoE:stä, ja hän painotti Ducatin pyörän olevan selvästi enemmän kilpapyörä kuin luokan tähänastinen kilpuri. Valian mukaan Ducatin sähköpyörä, joka kantaa koodinimeä V21L, on paitsi kehitetty Ducatin kilpailuosasto Ducati Corsella, siinä on myös käytetty runsaasti komponentteja Ducatin aiempien vuosien MotoGP-pyörästä eli Desmosedici GP:stä. Niinpä ajettavuus on alunperin suunniteltu kilparatoja varten, ja siinä on hyödynnetty suoraan Ducatin pitkä kokemus MotoGP-luokasta. Odotettavissa onkin, että 275 kilometrin huipppunopeuteen yltävä V21L tulee lyömään MotoE-luokan rataennätykset kaikilla ajettavilla radoilla. Kun tähän asti sähköpyörät ovat ajaneet suunnilleen samoja kierrosaikoja Moto3-pyörien kanssa, niin nyt hypätään Moto3- ja Moto2-luokkien kierrosaikojen väliin, ja kauden alettua nähdään päästäänkö jopa lähemmäs Moto2—luokkien kellottamia kierrosaikoja.

Kalenteri

Kauden kilpailukalenteri pitää sisällään kahdeksan kilpailuviikonloppua, joista jokaisessa ajetaan kaksi kilpailulähtöä. Yhteensä MM-pisteitä jaetaan siis 16 kilpailussa. 

Aikataulu

MotoGP-luokan yhden kilpailulähdön viikonloppu muuttuu täksi kaudeksi kahdeksi kilpailulähdöksi, kun sunnuntain pitkän kilpailun lisäksi ohjelmaan tulee lauantain sprinttikilpailu. Se tulee näkymään muutoksina myös muiden luokkien aikatauluissa.

MotoE-luokka ajaa perjantaisin kahdet 20 minuutin pituiset harjoitukset, joista ensimmäinen aamulla klo 8.25 ja toinen päivällä 12.25. Niiden yhdistettyjen tulosten perusteella määräytyy, ketkä selviävät suoraan Q2-aika-ajoon ja ketkä hakevat vauhtia Q1:stä. Kymmenen minuutin mittaiset aika-ajot on vuorossa perjantaina klo 17.00 ja 17.20.

MotoE-luokan kisapäivä on lauantai. Silloin ajetaan kaksi kilpailulähtöä, eikä muuta. Ensimmäinen kilpailu on MotoGP-luokan aika-ajojen jälkeen klo 12.10 alkaen. Toista kilpailulähtöäkin edeltää MotoGP-luokka, sillä MotoE:n MM-pisteet jaetaan kuninkuusluokan sprinttikilpailun jälkeen klo 16.10 alkaen

Titteli

Vuodesta 2019 vuoteen 2022 MotoE-luokka ajoi World Cupia, mutta tälle kaudelle sarja on saanut MM-arvon, eli ajetaan maailmanmestaruudesta kuten MotoGP-, Moto2- ja Moto3-luokissakin. 

Uusin numero