Breakout saa lisää iskutilavuutta, tehoa, painoa ja hintaa.
Harley-Davidsonin pressitiedote kuuluttaa dramaattisesti heti otsikossa, että ”Breakout is back”, eli Breakout palaa mallistoon kaudeksi 2023. Ilmeisesti milwaukeelaisten 120-vuotisjuhlat on karanneet markkinointiosastolla lapasesta sen verran, että siellä on unohdettu Breakoutin olleen mallistossa myös viime vuonna. Mutta ei tiedote silti ole aiheeton, vaan Breakout uudistuu tälle kaudelle, merkittävimmin voimanlähteen osalta.
Aiempi 114-kuutiotuumainen Milwaukee Eight -moottori saa väistyä kolme kuutiotuumaa suuremman M8-moottorin tieltä. 117-kuutiotuumainen tarkoittaa täällä vanhalla mantereella tutummin mittayksiköin 1923 kuutiosenttimetriä. Teho kasvaa 101 hevosvoimaan 4750 kierroksella ja maksimivääntö lukemaan 167 Nm / 3 500 r/min, kun pienemmän moottorin vastaavat lukemat olivat 95 hevosvoimaa ja 155 newtonmetriä.
Rengasyhdistelmä on aiempaan tapaan erikoinen isohalkaisijaisen eturenkaan ja leveän takarenkaan yhdistelmä, kun etupään 21-tuumaisen Michelin Scorcherin parina on 240 milliä leveä 18-tuumainen takanakki. Kun vielä keulakulma on loiva ja akseliväli pitkä, niin Breakout sopii aiempaan tapaan parhaiten suorille tai vain loivia mutkia sisältävälle tielle. Istuinkorkeus on yksi prätkämaailman alhaisimpia, ja Harrikka ilmoittaa sen poikkeuksellisesti kahdella tavalla, kuormaamattomana 665 milliä ja kuormattuna 650 milliä. Ajoasento on aiempaa parempi, kun ohjaustanko on nyt 3/4 tuumaa korkeampi. Polttoainetankin erikoinen 18,9 litran tilavuus selittyy sillä, että jenkkimittayksiköissä se on tasan viisi gallonaa. Isomman moottorin myötä pyörän painokin kasvaa tankattuna 305 kilosta 310 kiloon.
Uuden Breakoutin hinta on mustana 38 140 euroa ja muut värit maksavat 38 850 euroa. Viime vuodesta hinta on kohonnut nelisentuhatta euroa.