Suomessa rekisteröitiin viime vuonna 3800 uutta moottoripyörää. Mutta miten ne jakautuivat eri merkkien kesken?
Viime vuosi oli sikäli erittäin poikkeuksellinen moottoripyörämarkkinoilla, että lähes kaikilla valmistajilla oli suurempia tai vielä suurempia vaikeuksia pysyä suunnitelluissa valmistusmäärissä ja -aikatauluissa. Rekisteröintitilastot kertovat tietysti eri merkkien onnistumisesta sekä mallistonsa että hinnoittelunsa suhteen, mutta oman twistinsä lukemiin antaa myös se, miten maahantuoja on onnistunut saamaan kyseisen merkin pyöriä Suomeen. Uusien moottoripyörien rekisteröintimäärä kasvoi 2,5 prosenttia edellisestä vuodesta.
Sähköstä (ei pelkästään sen hinnasta) puhutaan paljon, ja autopuolella sähköiset kulkineet näyttelevät jo merkittävää osaa rekisteröintitilastoissa. Prätkäpuolella sähköistyminen ei vielä juurikaan näy. Pioneereja alalla on muutama ja uusia merkkejä odotetaan tulevan mukaan hyvinkin pian, mutta viime vuoden tilastossa sähkömoottoripyörät näyttelevät statistin osia, kärjessä tasalukemin Zero ja edullisempia skootterityyppisiä kulkupelejä valmistava Silencio, joiden myyntimäärät voi laskea kahden käden sormin.
Brandtin Honda-myyntipäällikkö Patrick Manner ilmoitti jo viime vuoden tammikuussa, että ”sä voit tehdä jo jutun tän vuoden (2022) rekisteröinnistä, ainakin sen että Honda on ylivoimainen ykkönen”. Kristallipallon sijaan Mannerilla oli taskussaan tieto siitä, kuinka suuri määrä Hondia oli siinä vaiheessa jo laivalla matkalla Japaniasta Suomeen, ja että ne kaikki olivat käytännössä jälleenmyyjille korvamerkittyjä. Kun toisaalta oli myös yleisesti tiedossa lähes kaikkien valmistajien ongelmat tuotantoketjussa, oli suhteellisen helppo ennustaa ettei yksikään muu merkki pääse Hondan lukemiin. Vain viisi vuotta sitten ykkönen oli KTM samoilla lukemilla kuin Honda nyt, ja Hondan sijoitus oli silloin neljäs, ja markkinaosuus vain kolmannes siitä mitä nyt. Melkoinen nousu Hondalta.
Hondan lisäksi markkinaosuuttaan onnistuivat isoimmista merkeistä kasvattamaan Yamaha, Husqvarna ja Aprilia. Hieman pienemmistä tai meillä uudemmista merkeistä nousuaan jatkoivat myös Fantic Motor, GasGas, Benelli, Royal Enfield, Moto Guzzi ja Sherco. Tästä voi oikaisten vetää johtopäätöksen, että kun suuremmilla merkeillä oli tuotantovaikeuksia, satoi se pienempien valmistajien laariin. Tai sitten vaan markkinat ovat tasoittumassa, kun Benellin ja Royal Enfieldin kaltaiset merkit rynnivät markkinoille kasvattamalla mallistojaan ja myyntiorganisaatioitaan vuosi vuodelta.
1.Honda 23,7 (16,2)
2.Yamaha 15,3 (14,2)
3.KTM 11,3 (17,0)
4.BMW 7,7 (9,9)
5.Kawasaki 6,8 (10,0)
6.Husqvarna 5,2 (4,4)
7.Harley-Davidson. 5,2 (5,3)
8.Triumph 3,7 (4,3)
9.Suzuki 3,1 (3,5)
10.Beta 2,3 (2,4)
11.Ducati 2,2 (2,2)
12.Indian 1,6 (2,5)
12.Aprilia 1,6 (0,6)
14.Fantic Motor 1,5 (0,9)
15.GasGas 1,4 (1,0)
16.Benelli 1,3 (0,9)
17.Piaggio 1,3 (1,9)
18.Royal Enfield 0,7 (0,0)
19.Moto Guzzi 0,6 (0,5)
20.Sherco 0,6 (0,4)