”Kokonaan uuden ajovalojärjestelmän suunnittelu on yksi kalleimpia kokonaisuuksia koko pyörässä”.
KTM:n uudesta keulailmeestä on huhuttu jo jonkin aikaa. Pitkään käytössä olleen ”splitface”-ilmeen keskeltä pystysuoraan kahteen osaan jaettuine ajovaloineen ennakoidaan tulevan tiensä päähän.
Tulevien mallien testeissä on nähty KTM:lle täysin uudenlainen ajovalojärjestelmä, jossa on kaksi erillistä ledivaloa päällekkäin. Periaatteessahan kyse saattaisi olla myös naamioinnista ja lopullisen ilmeen peittelystä, mutta täsmälleen sama keulan ilme on nähty mm. tulevien 1290 Super Duke R:n että 1290 Super Adventuren salakuvissa, joten on hyvä syy olettaa, että uusi KTM-ilme tulee olemaan jotain tähän suuntaan. Bike kirjoitti aiheesta aikaisemmin:
Kävimme vähän aikaa sitten koeajamassa uuden 890 Adventuren, ja samassa illallispöydässä istuneen KTM:n tuotepäällikkö Joachim Sauerin kanssa keskustelimme uusien mallien suunnittelusta ja suunnittelun haasteista. Sauer otti yllättäen esimerkiksi ajovalojen suunnittelun, ja sanoi täysin uuden ajovalojärjestelmän olevan yksi koko moottoripyörän kalleimpia yksittäisiä suunnittelukohteita. Tämän vielä saattaisi tulkita yksittäiseksi teoreettiseksi heitoksi, mutta tarina ei jäänyt tähän. Hän jatkoi, miten suunnitteluvaiheessa hankitaan kilpailijoiden valoja, verrataan oman tuotoksen valotehoja kilpailijoiden tuotteisiin ja tietysti yritetään loppupeleissä saada omasta tuotteesta kilpailijoita parempi. Ja esimerkiksi kaarreajovaloista hän totesi, että vaikka niitä miten hienosti testataan laboratorio-olosuhteissa, niin vasta käytännön testit pimeässä paljastavat miten ne toimivat käytännössä. Hän sanoi osallistuneensa lähiaikoina useampaankin tällaiseen käytännön testiin. Ja että yhdessä testissä heitä ajeli monta kuljettajaa peräkkäin, kuitenkin niin että välimatkaa oli niin paljon että valokeila säilyi ehjänä loppuun asti. Sauer otti tuosta testitilanteesta myös esimerkin, että kaikki ei mene aina aivan suunnitelmien mukaan. Yhtäkkiä edessä ei enää näkynytkään valoja, vaikka hänen mielestään tässä kohdassa piti olla pitkä suora. Vähän ajan kuluttua hän tavoitti edellä olevan pyörän, jonka kuljettaja oli kolaroinut hirvieläimen kanssa. Sillä kertaa testi ymmärrettävästi päättyi siihen. Toisena esimerkinä hän kertoi, että kun piti kesäaikaan saada tehtyä käytännön valotestausta, niin se onnistui Mattighofenissa vasta puolenyön aikaan, mikä venytti työpäivät normaalia pidemmiksi.
Nämä Joachim Sauerin puheet uusien valojärjestelmien testaamisesta sopivat vähän liiankin hyvin yhteen tulevien mallien salakuvien kanssa, joissa on nähty täysin uudenlainen ajovalojärjestelmä käytössä. Kahden päällekkäisen ledivalon suojana ei ole näissä testeissä nähty yhtenäistä lasia, mutta sen sijaan niiden ympärillä on nähty kehys, joka muotoilultaan muistuttaa nykyisen ajovalojärjestelmän silhuettia. Kansainvälinen lehdistö on spekuloinut, että testeissä nähty kokonaisuus ei ole kovin käytännöllinen, sillä hyönteiset ja sadekelillä muukin lika tarttuu helposti avoimeen rakenteeseen ja mutkikkaan rakenteen puhtaanapito on hankalaa. Oletettavasti nyt nähty protoversio ei olekaan vielä täysin lopullinen, mutta jotain se uudesta ilmeestä kuitenkin kertoo. Lopputuloksen näemme todennäköisesti vuoden 2023 syksyllä, kun vuorossa on vuosimallin 2024 uutuuksien esittely.