KTM julkaisi syyskuussa uudistetun 890 Adventure R:n. Nyt julkaisuvuorossa on 890 Adventure, joka saa ensi vuodeksi paremman ergonomian sekä lisää tyyliä ja varustetasoa.
890 Adventure on jo vakiinnuttanut asemansa seikkailupyörien kärkikastissa keveällä ajettavuudellaan, vääntävällä moottorillaan, oivallisella ergonomiallaan ja suorituskyvyllään haastavissakin olosuhteissa. KTM:n suunnitteluryhmä pohti, että kuinka hyvästä voi tehdä vielä paremman? Kokonaisuus purettiin pieniin osiin ja tutkittiin, mitkä yksityiskohdat voisi toteuttaa paremmin ja näin kohentaa ajomukavuutta. Syntyi uusi entistä terävämpi ja suorituskykyisempi 890 Adventure.
105-hevosvoimainen ja 100 newtonmetriä vääntävä moottori pidettiin ennallaan. Istuimen ja polttoainesäiliön muotoilulla istuinkorkeus on saatu madallettua alimmillaan 825 millimetriin. Madallussarjalla sitä voi madaltaa vielä 25 milliä lisää. Muutos on toteutettu tinkimättä maavarasta, joten ajotuntuma ja käsiteltävyys ovat yhtä hyviä kuin ennenkin. Polttoainesäiliön ja rungon välinen suoja on nyt yhtenäinen etukatteen kanssa, mikä lisää turvallisuutta ja kantaa paremmin isompien GPS-laitteden kuorman. Lisäksi sivukatteet ovat leveämmät suojaten paremmin kuljettajaa oksien ja kivien iskuilta ja muilta kolhuilta.
WP APEX 43 -etuteleskoopin säädöt on päivitetty ja teleskooppien yläpäissä on nyt puristus- ja paluuvaimennuksen säädöt. Korkeuden minimoimiseksi takapään APEX-iskunvaimennin on ”piilotettu” rakenteisiin. Uusi 9.3MP ABS-yksikkö välittää tietoja 6-suuntaiseen liiketunnistimeen, joka ohjaa ABS-yksikköä olosuhteiden ja ajomode-asetusten mukaan. Esimerkiksi offroad-ABS -asetuksella (soratie/metsäpolku) takajarru on lukittavissa ja etujarrun ABS-ohjaus siten, että teho on maksimissa ilman pelkoa etupyörän lukkiutumisesta. Offroad-ABS -asetus aktivoituu automaattisesti Offroad- ja Rally-ajo-ohjelmilla. Uuden 890 Adventuren Demo-asetuksella kuljettaja voi käyttää kaikkia ajoavustimia ja -ohjelmia maksutta ensimmäiset 1500 kilometriä. Näin hän voi päättää, jos haluaa ostaa lisävarusteena olevia ominaisuuksia ja ajo-ohjelmia.
KTM 890 Adventuren ajomukavuutta ja tuulisuojaa on parannettu korkeammalla, KTM 450 Rally -tyyppisellä tuulilasilla. Samalla kaksipaikkaisen istuimen mukavuutta on kohennettu uudenlaisella pehmusteella sekä virtaviivaisuutta ja roiskesuojaa tehostettu uudenmallisella etulokasuojalla.
Mittariston 5″ TFT-näytöllä on nyt uudenlainen, entistä paremmin naarmuuntumista ja heijastuksia estävän suojalasi. Lisäksi näytön grafiikka ja ohjelmointi on päivitetty, joten valikoiden selaus ja asetusten valinta on entistä selkeämpää ja helpompaa. Mittariston taustavalo säätyy vallitsevan valon mukaan. Näytön sekä KTMconnect -applikaation parannettu yhteistoiminta mahdollistaa yksityiskohtaisen Turn-by-Turn+ -navigoinnin sekä entistä helpomman audiotoiminnan ja puhelujen vastaanoton. Erityisen kätevä uusi ominaisuus on mahdollisuus selata 10 viimeisimmän puhelun tai oman ”Top 10” -listan puhelutietoja. Lisäksi kuljettaja voi ajon aikana TFT-näytön kautta lisätä omia merkintöjä Turn-by-Turn+ navigointiohjelmaan ilman, että joutuu pysähtymään ja kaivelemaan esiin älypuhelintaan.
Eri muoviosien uudet grafiikat ja värit on nyt valmistettu samalla tekniikalla kuin KTM offroad-malleissa, joten ne kestävät huomattavasti paremmin kulutusta. Näkyviä muita käytännöllisiä parannuksia on muun muassa moottorin ja polttoainetankin alumiininen suojarakenne. Ohjaustangon painikkeisiin on nyt lisätty myös hätävilkkujen pikapainike. Olennainen parannus 2023 KTM 890 Adventure osalta ovat myös uudet, etenkin offroad-ajoon sovitetut Pirelli Scorpion STR -renkaat.
KTM 890 Adventure on helppo kustomoida omien tarpeiden mukaan alkuperäisillä KTM PowerParts tarvikkeilla ja lisävarusteilla. Valikoimissa on muun muassa erilaisia suojia, tavaratelineitä ja -laukkuja, GPS- ja puhelintelineitä, lämpökahvoja, erimallisia istuimia ja ajovalosarjoja sekä LED-vilkut.
KTM esittelee uudet 890 Adventuret Portugalin Obidosissa, jossa pääsemme tutustumaan uutuuteen koeajon merkeissä heti huomenna keskiviikkona.