Triumph on pitkään uskotellut, että huolimatta 765-moottorin tulosta Moto2-luokan voimanlähteeksi brittivalmistaja ei suunnittelisi sen ympärille uutta Daytona-mallia. Nyt on ääni muuttunut kellossa.
Vaikea sitä enää on kieltääkäään, kun eri medioissa on jo julkaistu salakuvia viime viikon testeistä Espanjasta, joissa ilmiselvästi ajetaan uudella 765 Daytonalla. Triumph on saanut arvokasta kokemusta Street Triplen 765-kuutioisesta rivikolmosesta, kun sitä on testattu ahkerasti moottorin ensimmäistä Moto2-kautta varten. Triumph toimittaa moottorit tästä kaudesta alkaen Moto2-luokkaan kaikille tiimeille.
Triumph jätti vähin äänin pitkään tuotannossa olleen Daytona 675 -mallin pois tuotannosta, yhtenä syynä mm. se ettei sen pienten myyntimäärien takia moottoria kannattanut päivittää Euro 4 -normien mukaiseksi. Aikaisemmin Triumph on ilmoittanut, että se tottakai seuraa markkinoita ja jos kysyntää on, saatetaan harkita uuden Daytonan suunnittelun aloittamista. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että suunnittelua on tehty siitä lähtien kun julkistettiin moottoritoimittajasopimus Moto2-luokkaan.
Tehoa tulee olemaan enemmän kuin nakumalli Street Triplen RS-version 123 hevosvoimaa. Lisätehon taikominen moottorista ei liene kovin vaikeaa, sillä viimeisissä Moto2-testeissä sillä ajettiin yli 140 hevosvoiman moottoriteholla. Rivien välistä tehtaan edustajat ovat antaneet ymmärtää, että Moto2-moottoria on matkan varrella testattu jopa yli 160 hevosvoiman tehoilla, mutta niihin lukemiin ei asiakkaille myytäviä tuotantomalleja luonnollisestikaan viritetä.
Uudessa Daytonassa tulee muiden Triumph-mallien tapaan olemaan väri-TFT-mittaristo, jota hallitaan viiteen suuntaan liikkuvalla joystickillä vasemmassa ohjaustangossa. Kaarre-ABS-jarrut sekä kallistuksen huomioiva luistonesto kuuluvat pakettiin. Odotettavissa on – niinikään muiden Triumph-mallien tapaan – kaksi tai jopa kolme eri versioita, jotka poikkeavat toisistaan niin tehon, jarrujen, jousituksen kuin varustuksenkin osalta. Markkinoille uutta Daytona 765 -mallia voidaan odottaa aikaisintaan vuoden 2019 lopulla, todennäköisemmin vasta vuonna 2020. Triumphin arvioidaan esittelevän uusi malli jo hyvissä ajoin tämän vuoden aikana, kenties jopa MotoGP-sarjan aloituskisassa Qatarissa maaliskuussa.