Esikuvana markkinoiden kuumimmat sporttipyörät, mutta ajettavuus helppoa kuin skootterissa. Italjet taitaa tyylin ja tekee asiat omalla tavallaan.
Vaikka olisi vannoutunut sporttipyörien ystävä ja vähät välittäisi perinteisistä skoottereista, niin Italjet Dragster 500GP on taideteos, jota jaksaa ihailla ja ihmetellä vaikka kuinka pitkään. Härskisti näkyville jätetty trellis-putkirunko, Brembon radiaalisatulat, panigalemaisesti moottorin alle päättyvä äänenvaimennin, 47-millinen USD-keula, ratapyöristä tutut suojat jarrukahvoille mutta vilkut niihin integroituna, kisapyöristä kopioidut ohjaustangon painikkeet… listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin.
Italjetin toimitusjohtaja Massimo Tartarinin mukaan he halusivat suunnitella laitteen, joka on hauska ja suorituskykyinen kuin moottoripyörä mutta helppo kuin skootteri, ajoneuvon jollaista ei vielä ole olemassa”. Lopputuloksena syntyi konseptimalli Dragster 500GP. Inspiraatiota suunnitteluun on selvästikin haettu enemmän sporttipyörien kuin skootterien maailmasta.
Yksisylinterinen, nestejäähdytteinen neliventtiilikone puskee 45 hevosvoiman tehon, ja voimansiirtona on skootterille hyvin poikkeuksellisesti kuusivaihteinen vaihteisto ja ketjuveto. Näin saadaan suorituskyky vieläkin terävämmäksi kuin perinteisillä ratkaisuilla. Kyseessä on vielä siis konseptimalli, mutta markkinoille Italjet lupailee sitä kaudeksi 2024 ja valmistus tulee tapahtumaan Italiassa. Italjetit maahantuo hyvinkääläinen MP-Racing Oy.
Moottori: yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, DOHC, 4 venttiiliä
Poraus x isku: 94,5 x 64 mm
Iskutilavuus: 450cc
Teho: 45 hv / 8 000 r/min
Vääntö: 43 Nm / 6 000 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1484 mm
Istuinkorkeus: 820 mm
Tankin tilavuus: 12 litraa
Kuivapaino: 180 kg
Rengaskoot: 120/70-15; 160/60-15