KTM 690 Enduro R ja 690 SMC R ovat jo reilun vuosikymmenen olleet molemmat luokkansa suosikkimalleja. Kaudelle 2023 molemmat kokevat pieniä, mutta olennaisia ”Ready To Race” -henkeä korostavia päivityksiä.
Kummankin moottorina on tuttu, 693-kuutioinen yksisylinterinen LC4. Se on kokenut huiman kehityksen alunperin 553-kuutioisesta kilpamoottorista kolmen vuosikymmenen aikana.
Kaudelle 2023 690 Enduro R:n ja 690 SMC R:n mittaristossa on uusi lcd-näyttö. Uudesta mittaristosta kuljettaja näkee entistä helpommin ajamisen kannalta olennaiset tiedot kuten nopeuden, kierrosluvun sekä merkkivalot. Ohut näyttö ei vaadi suurta tilaa, joten se on ollut helppo sijoittaa suoraan kuljettajan näkökenttään.
Molemmissa malleissa on myös uusi kaarre-ABS-järjestelmä, joten kuljettaja voi nyt jarruttaa turvallisesti myös kaarreajossa. Lisäksi 690 Enduro R:n offroad-ABS-järjestelmä sallii enemmän etupyörän luistoa ja poistaa ABS-järjestelmän kokonaan takapyörän osalta. 690 SMC R:n supermoto ABS-järjestelmä korvaa aikaisemman vastaavan järjestelmän. Uudessa järjestelmässä etupyörän lukituksen esto on vähäinen ja takapyörän saa lukittua jarrulla. Tuloksena on pitkiä, hallittuja luistoja kaarteisiin tultaessa ja takarenkaan sujuvaa sudittamista kaarteiden ulostulossa.
Molempien pyörien istuimien muotoilu on myös uutta. 690 Enduro R:n muotoilu ja väritys vastaavat KTM:n kilpapyörien ergonomiaa ja väritystä. 690 SMC R:n täysin uusi oranssi-sininen väritys korostaa sen kilpapyörämäisiä ominaisuuksia.
KTM-jälleenmyyjäverkoston kautta on saatavilla KTM PowerWear ja PowerParts -lisävarusteita ja -viritysosia.