75 prosentissa MotoGP-luokan lähtöruudukon pyöristä on käytössä Akrapovicin valmistamat pakoputkistot. Viime vuonna slovenialaisyrityksen pakoputkistoja käyttivät niin MotoGP-, Moto2- kuin Moto3-luokan maailmanmestaruuden voittaneet pyörät. Ei ehkä sattumaa…
Akrapovicilla juhlitaan tänä vuonna sitä, että tasan 20 vuotta sitten slovenialaisvalmistaja tuli mukaan MotoGP-sarjaan. Entisen slovenialaisen kilpa-ajaja Igor Akrapovicin vuonna 1991 perustama Akrapovic oli jo sitä ennen ottanut vahvan jalansijan World Superbike -sarjan pakoputkitoimittajana, sillä esimerkiksi vuosituhannen vaihteessa kaikissa japanilaismerkkien tehdaspyörissä (ja myös yhdessä italialaisessa) käytettiin Akrapovicin putkistoja. Vuosi 2002 oli käänteentekevä, sillä MotoGP-luokan säännöt muuttuivat radikaalisti ja kaksitahtipyörät vaihtuivat 1000-kuutioisiin nelitahtisiin. Tiimeille tuli nopeasti tarve kehittää mahdollisimman tehokkaat ja kevyet äänenvaimentimet täysin erilaisen konstruktion moottoreihin, ja silloin Akrapovicin kaltainen asiantunteva yhteistyökumppani nousi arvoonsa.
Aprilian kolmisylinterinen, Kawasakin rivinelonen, KTM:n V4 ja Hondan V5, olipa moottorityyppi mikä tahansa, niin Akrapovicin insinöörit ottivat haasteen vastaan ja kehittivät putkistot, joilla moottoreista saatiin irti paras mahdollinen suorituskyky. Tällä hetkellä MotoGP-luokassa Akraa käyttävät Ducati Lenovo Team, Monster Energy Yamaha MotoGP, Red Bull KTM Factory Racing Team ja Team Suzuki Ecstar. Kyse ei ole tuotesijoittelusta tai sponsoroinnista, vaan puhtaasti tuotekehityksestä. Jokaiselle tiimille tehdään yksilölliset putkistoratkaisut, joihin joka vuosi tehdään muutama isompi ja lukuisia pienempiä päivityksiä. Jokainen tiimi saa käyttöönsä vuosittain 10-30 erilaista vaihtoehtoa. Akrapovicilla tuotekehitystä johtaa Slavko Alojz Trstenjak, R&D-johtaja.
-Niiden 20 vuoden aikana, jolloin olemme olleet mukana MotoGP-sarjassa, on tapahtunut suuria muutoksia niin pakojärjestelmissä kuin meidän tuotekehityksessämmekin. Pystymme tekemään esimerkiksi titaanista nyt monimutkaisempia mutta samalla kevyempiä järjestelmiä, joissa mm. erilaisilla läppäratkaisuilla ohjataan moottorijarrutuksen määrää. Jo vuonna 2017 valmistimme MotoGP-pyöriin pakoputkistoja, joiden kokonaispaino oli alle kaksi kiloa. 3D-suunnittelu on nopeuttanut tuotekehitystä, mikä vielä korostuu kun pääsemme jo uusien moottorien prototyyppivaiheessa mukaan kehittämään omia ratkaisujamme niihin, sanoo Trstenjak.
Vuonna 1991 perustettu Akrapovic työllistää nykyisin yli 1500 henkilöä ja yrityksen tuotteita viedään yli 80 maahan. Akrapovicin putkistot ovat olleet mukana voittamassa yli 160 maailmanmestaruutta niin kaksi- kuin nelipyöräisillä ajoneuvoilla. Esimerkiksi vuosina 2012 ja 2021 Akrapovicin putkistoja käyttävillä pyörillä voitettiin MotoGP-sarjan kaikkien kolmen luokan maailmanmestaruudet.