Käsityönä ja rajoitettuna eränä valmistettava RC 8C saa lisää tehoa ja hienostuneempaa tekniikkaa kaudelle 2023. Vain 200 nopeimmalle.
”Huippukuskit ovat puhuneet ja KTM on kuunnellut”. Näin kertoo KTM:n tiedote RC 8C:n ensi vuoden mallin muutosten perusteista. Rata-ajoon suunniteltu RC 8C esiteltiin kesällä 2021. Niitä valmistettiin vain sadan kappaleen erä, joka myytiin loppuun neljässä minuutissa ja 32 sekunnissa. Nyt malli uudistuu, ja valmistusmäärä tuplataan samalla. Jokaisen pyörän valmistenumero on stanssattu etuhaarukan T-kappaleeseen.
Moottoritehoa on nostettu seitsemällä hevosvoimalla, ja nyt lukema on 135 hevosvoimaa 11 000 kierroksella. Vääntölukema on 98 newtonmetriä 8 250 kierroksella. Moottorin maksimikäyntinopeus on 12 000 kierrosta minuutissa. Uusiin lukemiin on päästy nostamalla puristussuhdetta, vaihtamalla venttiilit kevyempiin titaanisiin, samoin kiertokankien materiaalina on nyt titaani. Männänrenkaita on nyt kaksi, polttoainepumpun painetta on nostettu ja kasvatettu läppärungon läpimittaa. Lisäntyneen tehon takia myös kytkinjouset on vaihdettu jäykempiin. Kierrosherkkyyttä on parannettu käyttämällä vain yhtä tasapainoakselia. Toimintavarmuutta lisää omalta osaltaan uusi PNKL-öljynjäähdytin.
Painoa uudistetulla RC 8C:lla on vain 142 kiloa. Jousituksena on edessä uusi WP PRO XACT PRO -teleskooppi ja WP APEX PRO -monovaimennin takana. Jousituksen kerrotaan olevan aiempaa herkempi ja pehmeämpi parantaen ajotuntumaa, rengaspitoa ja ajomukavuutta. KTM:n yhteistyökumppani kokoonpanon osalta on kilpapyöriin erikoistunut Krämer Motorcycles.
Entistä monipuolisemman elektroniikan ansiosta luiston- ja keulimiseneston, moottorijarrun säädön ja moottorin käyntikartan toiminta on entistä sivistyneempää. Kaasuvasteen lisäksi säädettävissä on myös ohjausgeometria ja myös RCS19 Corsa Corta -pääsylinterin säätömahdollisuus yhdessä Brembo Stylema -jarrusatuloiden kanssa takaa hidastimien riittävän purevuuden. AIM-mittariston uudenmallinen tiedonkeruu kertoo myös kierrosajat. MotoGP-pyörä RC16:sta tuttuja hallintalaitteita on helppo käyttää vasemmalla peukalolla. Quickshifter-vaihdeavustin sekä lähtöavustin kuuluvat tietysti varustukseen. Myös aerodynamiikkaa on parannettu kopioimalla siivekkeet KTM:n MotoGP-pyörästä. Aerodynaamisten muutosten luvataan parantavan vakautta erityisesti jarrutuksissa ja kiihdytyksissä.
Ensimmäiset 30 uuden 2023 RC 8C:n tilannutta kutsutaan viralliseen luovutustilaisuuteen Circuito Ricardo Tormo -radalle Valenciaan huhtikuun 26. päivänä. Ratapäivä-tapahtuman paikat jaetaan tilausten saapumisjärjestyksessä. Paikalla on KTM:n ex-MotoGP-kuljettajia sekä KTM:n teknistä ja WP:n henkilökuntaa opastamassa ajamiseen ja säätöjen saloihin. Tapahtuman kustannukset, kuten majoitus, ateriat sekä uusien pyörien kuljetus paikan päälle Itävallasta Espanjaan ja sieltä paikalliselle jälleenmyyjälle hoituvat KTM:n toimesta. Omasi voit tilata osoitteesta ktm.com