Kölnin kansainvälinen prätkänäyttely on avattu. Lehdistöpäivä tuli ja meni, ja Hondan uuden Hornetin lisäksi suuria uutuuksia olivat…. niin, mitäs ne olivatkaan?
Syksyn kahta kansainvälistä moottoripyöränäyttelyä, Kölnin Intermotia ja Milanon Eicmaa odotetaan moottoripyöräpiireissä aina vesi kielellä, sillä seuraavan kauden uutuudet esitellään näiden kahden näyttelyn pressipäivinä. Tai niin ainakin oli vanhoina hyvinä aikoina. Nyt muutamat merkit ovat siirtyneet käytäntöön, että ne esittelevät seuraavan kauden uutuutensa syksyn mittaan ennakkoon ilmoitettuina päivinä. Esimerkiksi Ducati uutisoi jo elokuun alussa, että se esittelee syksyn aikana seitsemän uutuutta kaudelle 2023 ja kertoi silloin jopa jo päivämäärätkin. Näin uutuusmalleille saadaan enemmän julkisuutta, kun kaikkia kauden uutuuksia ei esitellä samaan aikaan isoilla messuilla. Kolikon kääntöpuolena kansainväliset prätkänäyttelyt menettävät merkitystään, jos niissä nähdään vain kourallinen uutuuksia.
Tämän viikon avoinna oleva Kölnin Intermot-näyttely on hyvä esimerkki uudesta käytännöstä. Kun yleensä pressipäivänä paikalla oleva väki juoksee hallista toiseen ehtiäkseen puolen tunnin välein eri merkkien uutuusmallien julkistustilaisuuksiin, niin tänä vuonna oli selvästi hiljaisempaa. Toki pressipäivä alkoi tuttuun tapaan, sillä Hondan pressitilaisuus on jo vuosia ollut aina aamukympiltä, ja niin tälläkin kertaa. Ja iso uutuuskin Hondalta nähtiin, nimittäin CB 750 Hornet. Sen jälkeen loppupäivä olikin hiljaisempaa. Moottoripyörävalmistajista pressitilaisuuden järjestivät Hondan lisäksi ainoastaan Energica, Royal Enfield, Horex, Zero, Kawasaki ja Triumph. Ja näistäkin suurimpien merkkien uutuudet rajoittuivat lähinnä pieninä erinä valmistettaviin erikoismalleihin (Triumph) tai prototyyppeihin, jotka olivat esillä vain pressitilaisuuden ajan ja ne vedettiin sen jälkeen piiloon (Kawasaki).
Saksalaisen Horexin uutuuksiakaan ei voi pitää volyymituotteina, sillä V6-moottorisen Raw 99 -erikoismallin tuotantomäärä tulee olemaan vain 99 kappaletta, ja yksisylinterisen, hiilikuiturunkoisen Regina Evon hinta nousee varovaisesti arvioidenkin yli 30 000 euron ilman meikäläistä autoveroa. Eikä merkkiä edes tuoda Suomeen. Missä olivat esimerkiksi Yamahan, Bemarin ja Kotarin uutuudet?
Hiljaista on Intermotin osastoilla siitäkin syystä, että valtaosa ensi kauden uutuuksista esitellään vasta myöhemmin syksyn tai talven aikana. Kuukauden kuluttua järjestetään Milanossa maailman suurin prätkänäyttely Eicma. Joko siellä tärähtää ja nähdään kunnon määrä uutuuksia, joko sellaisia jotka julkaistaan tämän kuun aikana tai jotka näkevät päivänvalon Milanon näyttelyssä?