Kawasaki esitteli Kölnin Intermot-moottoripyöränäyttelyssä prototyypin tulevasta Kawasaki EV -sähkömoottoripyörästä.
Kawasakin mukaan kyseessä on tulevan Kawasaki-sähkömoottoripyörän tuotantomallin prototyyppi, eli tuotantoon tuleva malli todennäköisesti tulee olemaan hyvin lähellä nyt esiteltyä prototyyppiä. Sama pyörä nähtiin vilahduksella jo aikaisemmin Japanissa, Suzukan kahdeksan tunnin ajoissa, jossa sillä ajettiin radalla näytösluonteisesti.
Aikataulullisesti Kawasakilla alkaa olla kiire esitellä sähkökäyttöisiä tuotantomalleja, sillä se on luvannut julkistaa niitä kolme vuoden 2022 aikana. Nyt esitelty prototyyppi oli esillä Kawasakin standilla vain lehdistötilaisuuden ajan, jonka jälkeen se siirrettiin takaisin piiloon yleisön katseilta ja lehtimiesten kameroilta. Viittaako se juuri siihen, että kyseessä on käytännössä valmis malli jonka virallinen julkistus nähdään esimerkiksi marraskuussa Eicma-näyttelyssä Milanossa?
Kawasakin tiedetään paitsi panostavan edelleen paljon polttomoottorikäyttöisten moottoripyörien kehitykseen, myös tutkineen paljon mm. biopolttoaineiden käyttöä sekä sähköisten voimalinjojen ja vedyn käyttöä mahdollisina tulevaisuuden hiilineutraaleina vaihtoehtoina.
Jo kolme vuotta sitten Eicma-näyttelyssä Kawasaki esitteli konseptimallin sähkömoottoripyörästä. Silloin esillä oli nykyistä EV-mallia pykälän isompi ja tehokkaampi malli, joka Kawasakin mukaan vastasi kooltaan ja suorituskyvyltään Ninja 650 -mallia. Silloin pyörän painoksi kerrottiin 219 kiloa ja toimintamatkaksi 100 kilometriä, joskin painotettiin toimintamatkan todennäköisesti kasvavan ennen kuin malli on tuotantovalmis. Kawasakin erikoisuutena oli sekin, että sähkömoottorin yhteydessä konseptimallin voimansiirtoon kuului nelivaihteinen vaihteisto, jotta ajotuntuma olisi nykyisille motoristeille tutumpi ja houkuttelevampi.
Vuosi sitten Kawasakin kerrottiin jättäneen tuotemerkkihakemus E-Boost -nimelle, jota olisi mahdollisuus käyttää sekä sähkö- että hybridivoimalinjojen yhteydessä. Silloin uutisoitiin myös, että Kawasakin suunnitelmana oli valmistaa akut omalla tehtaallaan, itse pyörä eri tehtaalla ja että nämä kaksi kohtaisivat ensimmäisen kerran mahdollisesti vasta jälleenmyyjän luona, jossa akku asennettaisiin itse pyörään. Kunhan Kawasaki EV virallisesti esitellään, nähdään samalla miten Kawasakin suunnitelmat ovat näistä aiemmin ilmoitetuista kehittyneet tai muuttuneet.