25 vuotta sitten esitelty Honda Hornet oli pitkään luokkansa ylivoimaisesti myydyin pyörä. Nyt Hornet tekee paluun, mutta ajan henkeen sopivasti täysin uudenlaisella moottorikonstruktiolla.
Nelisylinterisellä rivimoottorilla varustettu Honda CB600 Hornet nousi isoksi hitiksi Euroopassa heti markkinoille tullessaan vuonna 1998. Suomessakin Hornet oli vuosia luokkansa ylivoimaisesti myydyin moottoripyörä, elettiinhän silloin streetfighter-genren alkuvuosia. Nyt 25 vuotta myöhemmin rivinelonen olisi liian painava ja liian kallis valmistaa, joten Honda esitteleekin uuden Hornetin myötä myös täysin uuden, ajan henkeen suunnitellun moottorin, joka on 270-asteen kampiakselilla varustettu rivikakkonen.
Iskutilavuutta uudessa rivikakkosessa on 755 kuutiota, ja julkinen salaisuus on että sama moottori – mahdollisesti hieman matalammalla huipputeholla – tullaan näkemään myös pian esiteltävässä Transalp-mallissa. Hornetissa moottorin tehoksi kerrotaan 92 hevosvoimaa ja vääntöä on tarjolla mukavat 75 newtonmetriä. Huippunopeudeksi kerrotaan 205 kilometriä tunnissa. Hondan mukaan moottorissa on patentoitu Vortex Air Flow -imuilmajärjestelmä, kytkin on varustettu luistotoiminnolla ja kulutus 4,3 litraa sadalla, jolloin toimintamatka tankillisella on 340 kilometriä. Painoa pyörällä on vähän, tankattuna vain 190 kiloa.
Elektroninen kaasukahva mahdollistaa moottorin luonteen muuttamisen sähköisesti. Ennalta säädettyjä ajo-ohjelmia on kolme; Rain, Standard ja Sport, ja näiden lisäksi User-ohjelma, jossa kuljettaja voi valita kolmesta kaasuvasteen, moottorijarrutuksen ja sutimisen/keulimiseneston tasosta. Sport-asetuksella kaasuvaste on tasolla kolme, mutta moottorijarru ja luistonesto sallivimmillaan eli asennossa yksi. Standard-asetuksella kaikki säädöt ovat tasolla kaksi. Rain-asetuksella kaasuvaste on ykkösellä, moottorijarru kakkosella ja luistonesto tasolla kolme.
Vääntöjäykän teräsputkirungon painoksi Honda ilmoittaa 16,6 kiloa. Jousitus tulee Showalta, ja etupäässä on tutusti 41-millinen Big Piston USD-teleskooppi ja takana Honda Pro-Link -monojousitus. Etupäässä joustomatka on 130 milliä, takana 150 milliä. Eturengas on tutusti kokoa 120/70ZR17, mutta taakse on hieman yllättäen valittu siro 160/60ZR17 -koko.
Ajoasento on nakupyörälle tyypillisesti pysty ja rento. Muotoilu on minimalistinen ja moderni. Mittaristona on viisituumainen TFT-näyttö, jossa on Honda Smartphone Voice Control -järjestelmä älypuhelimen liittämiseksi. Vilkut ovat automaattisesti poiskytkeytyvät ja hätäjarrutusvalo lisää turvallisuutta liikenteessä.
Lisävarustepaketteja tulee tarjolle kolme: Sport Pack, Style Pack ja Touring Pack. Sport-pakettiin kuuluu quickshifter, tuulilasi, takaistuimen paikalle tuleva suojakansi sekä kuljettajan race-jalkatapit. Style-pakettiin kuuluvat tankopainot, tangonkiinnike, tankinsuoja, vannetarrat ja kaatumatapit. Touring-pakettiin sisältyy tikattu kuljettajan satula, sivulaukut, tankkilaukku ja takapenkin laukku.
Värivaihtoehtoja on neljä; musta, valkoinen, harmaa ja keltainen. Hinnaksi kerrotaan 11 890 €. Toimitukset asiakkaille alkavat tammikuussa 2023.
Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, Unicam venttiilinohjaus, 270-asteinen kampiakseli
Iskutilavuus: 755 cc
Poraus x isku: 87 x 63,5 mm
Puristussuhde: 11,0:1
Teho: 92 hv (67,5 kW) / 9 500 r/min
Vääntö: 75 Nm / 7 250 r/min
Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Rengaskoot: 120/70ZR17 ja 160/60ZR17
Etujarru: 2 x 296 mm levyt, nelimäntäiset radiaalisatulat
Takajarru: 240 mm levy, yksimäntäinen jarrusatula
Akseliväli: 1420 mm
Caster / jättö: 25 ast/ 99 mm
Istuinkorkeus: 795 mm
Tankin tilavuus: 15,2 litraa
Paino tankattuna: 190 kg
Hinta: 11 890 €
Takuu: 4 vuotta