Aprilia juhlistaa ensimmäisen maailmanmestaruustittelinsä 30-vuotispäivää RSV4:n erikoismallilla, joka on kaikkien aikojen tehokkain Aprilia.
Aprilia jatkaa erikoismalliensa sarjaa, johon aikaisemmin ovat kuuluneet vuonna 2019 esitelty RSV4 X sekä Tuono X, joka on kaikkien aikojen tehokkain hypernaku. Uusin erikoismalliprojekti kantaa nimeä Xtrenta, eli sama X kuin aikaisemmissa erikoismalleissa ja perässä ”trenta”, joka on italiaksi kolmekymmentä.
Xtrentan suunnittelusta vastaa Noale Racing Department eli Aprilian kilpailuosasto. Valmistajan mukaan Xtrentassa on käytetty läheisemmin MotoGP-luokan teknologiaa kuten materiaaleja, komponentteja ja elektroniikkaa kuin ikinä ennen. Myös aerodynamiikkaan on kiinnitetty erityistä huomiota, eikä yleisölle ole Aprilian mukaan koskaan ollut myynnissä näin hienostuneella aerodynamiikalla varustettua moottoripyörää. Pan Compositin valmistamissa siivissä on käytetty MotoGP-luokasta saatuja kokemuksia, ja siipien luvataan painavan keulaa alas 25 prosenttia suuremmalla voimalla mutta samalla vähentävän ilmanvastusta neljällä prosentilla.
1100-kuutioisen V4-moottorin tehoksi luvataan 230 hevosvoimaa. Perusmallin 217 hevosvoimaa on kasvatettu korottamalla puristussuhdetta ja vaihtamalla äänenvaimennin SC-Projectin titaanista valmistetuksi malliksi sekä käyttämällä MotoGP- ja Formula 1 -sarjoista tuttua Sprint Filter -ilmansuodatinta. Lisävarusteena on saatavilla kokotitaaniputkisto, jonka rakenne pohjautuu Aprilia RS-GP MotoGP-pyörän vaimentimeen. Kasvaneiden lämpökuormien takia syyläri ja öljynjäähdytin on vaihdettu Taleo Technoracingin valmistamiin malleihin, joita käytetään myös Superbike-luokan kilpureissa. Magneti Marellin ECU on kalibroitu moottorin muutosten mukaiseksi.
Jousitusratkaisut tulevat Öhlinsiltä, jonka valmistamat iskarit ovat käyneet Andreanilla modifioitavina ja viimeistelyssä on mukana ollut myös Aprilia MotoGP -tiimin insinöörejä. Jarruiksi on vaihdettu Brembon kisakäyttöön tarkoitetut GP4-MS -satulat yhdessä 330-millisten levyjen kanssa. Magnesiumista valmistetut takovanteet ovat mallia M7R Gesini, joille pyöräytetään Pirelli Diablo SBK Slick -renkaat. Edessä rengaskoko on 120/70 ja takana 200/65, ja renkaina vastaavasti SC-1 ja SC-X. Pyörän paino on noin kaksi kiloa perusmallia alempi eli kuivapainoksi ilmoitetaan 166 kiloa.
Xtrentan väritys on sama jota Lorenzo Savadori käytti Itävallan GP:ssä, ja se on nykyaikainen tulkinta siitä jota Aprilia käytti vuonna 1992 125-kuutioisten MM-sarjassa voittaessaan ensimmäisen tähän mennessä 54 maailmanmestaruudestaan.
Ja sitten ne huonot puolet. Valmistusmäärä on rajattu 100 kappaleeseen, hinta (ilman veroja) on 50 000 euroa ja Xtrenta ei ole rekisteröitävissä käytettäväksi liikenteessä.