Moottoripyörien modernit touring-renkaat ovat todellisia yleisrenkaita. Erityisesti ajettavuuden suhteen ne alkavat olla hyvin lähellä supersporttisia sisarmallejaan. Mutta mikä rengasmerkki ja -malli on se paras valinta?
Otimme vertailuun kuusi sport-touring-rengasmallia: Bridgestone Battlax T32, Continental Road Attack 3 GT, Dunlop Roadsmart IV GT, Metzeler Roadtec 01 SE, Michelin Road 6 GT ja Pirelli Angel GT II.
Maantieominaisuuksien pisteytys tehtiin ajamalla vuorotellen kaikilla rengasmalleilla Good Yearin testiradalla Montpellierin lähellä, Ranskassa. Radalla ajaminen on ainoa tapa saada toistettavia ja vertailukelpoisia tuloksia. Mitä kovempaa ajaa, sitä todennnäköisemmin saavuttaa saavuttaa tuloksen, jolla ei ole mitään tekemistä tosimaailman katuajon kanssa – siellä ei yksinkertaisesti yllä tälle kriittiselle alueelle. Siispä testeissä voi pidättäytyä kovimman mahdollisen nopeuden tavoittelusta ja erojakin voi tarkastella tietyn suodattimen läpi. Kaikki kuusi rengasmallia toimivat lyhyen sisäänajon jälkeen erinomaisesti. Tämän osoittaa myös kolmen pisteen hajonta (137-140 kun maksimi oli 150 pistettä). Jos joitakin malleja haluaa nostaa esille, niin Michelin on käsiteltävyydeltään ensiluokkainen ja Dunlop on vakaa kuin vuori.
Kun siirrytään märälle testiradalle, on tilanne monimuotoisempi. Renkaat voidaan karkeasti jakaa kahteen luokkaan: ”hyvä” ja ”hupsis”. Jatkuvan kehityksen ja uusien teknologioiden ansiosta renkaat ovat saavuttaneet tason, joka pääsääntöisesti mahdollistaa rennon ajamisen jopa kaatosateessa. Ja mikä tärkeintä, ne mahdollistavat turvallisen hätäjarrutuksen pysähdyksiin saakka. Sadetestin maksimipistemäärä on 100, ja testirenkaiden keräämät pistesaldon vaihtelivat 85 ja 94 välillä. Hajonta märällä alustalla on siis selvästi suurempaa kuin kuivalla asfaltilla. Continental jää hieman muista, mutta sille on jo luvassa pian esiteltävä seuraaja. Vaikka Bridgestonen pito onkin riittävä, ovat loput renkaat vielä hieman parempia. Kärjessä olevat neljä merkkiä kamppailevat erittäin tiukasti testin voitosta. Metzelerin ja Pirellin serkukset pitävät linjansa turvallisesti sateella. Dunlop on erittäin vakaa myös sateella ja Micheliniin pito on uskomattoman hyvä.
Kun lasketaan yhteen kuivan kelin ja sadekelin pisteet, niin voittopisteet menevät tällä kertaa kahden merkin kesken tasan, ja myös seuraava parivaljakko päätyy tasapisteisiin vain kolmen pisteen päähän voittajista. Hyviä vaihtoehtoja on siis useita. Lue koko rengastesti ja eri renkaiden arvioinnit Biken numerosta 5/2022.