Huhut uudesta kolmisylinterisestä ja 900-kuutioisesta Yamaha Ténéréstä vahvistuvat. Uuden mallin julkistusta odotetaan jopa jo lähiviikkoina.
Yamaha Ténéré 700:n huippusuosio ja toisaalta 1200-kuutioisen Ténérén poistuminen muutama vuosi markkinoilta ovat nostaneet odotuksia, että Yamaha laajentaisi Ténéré-mallistoa nykyistä kaksisylinteristä ja 700-kuutioista suuremmalla mallilla.
Kansainväliset moottoripyörämediat ovatkin viime aikoina huhunneet uudesta kolmisylinterisestä Ténéréstä, jonka moottori olisi sama jota Yamaha käyttää MT-09-, XSR900 ja Tracer 9 -malleissa. Kaikissa mainituissa malleissa CP3-moottori tuottaa 119 hevosvoimaa, joka olisi noin 10 hevosvoimaa enemmän kuin vanhan 1200-kuutioisen mallin teho. Painoltaan 900-kuutioinen sen sijaan asettuisi suunnilleen 40 kiloa kevyemmäksi. Näin voidaan päätellä kun verrataan esimerkiksi MT-07- ja Ténéré 700 -mallien painoja. Seikkailupyörän paino on 20 kiloa enemmän kuin nakumallin, ja jos sama kaava toteutuisi 900-kuutioisten kohdalla, niin seikkailupyörän märkäpainoksi tulisi noin 210 kiloa riippuen tietysti mm. varustetasosta ja tankin tilavuudesta.
Ténéré 900 olisi sikälikin odotettu malli markkinoilla, että kyseiseen kuutiotilavuusluokkaan on viime aikoina esitelty mielenkiintoisia malleja kilpailevilta valmistajilta. Triumph Tiger 900:n lisäksi samassa kokoluokassa kilpailevat mm. Ducatin uusi DesertX ja myös MV Agusta on jo esitellyt konseptimallin tulevasta Lucky Explorer 9.5 -mallista.
Eurooppalaismediat ovat jo leikitelleet uuden Ténéré 900:n hinnallakin. Yleisin veikkaus on, että hinta olisi puolitoistakertainen 700-kuutioiseen pikkuveljeen nähden, mikä Suomen hintatasolla tarkoittaisi noin 20 300 euron hintalappua.
Mikäli uuden mallin julkistus olisi lähiviikkoina kuten on huhuttu, niin oletettavaa on että se ei ainakaan tapahtuisi vielä tällä eikä ensi viikolla. Ensi viikolla nimittäin on vuorossa Yamaha Ténéré 700 World Raidin kansainvälinen pressikoeajo (johon Bikekin osallistuu), ja julkisuuden kannalta olisi todennäköisintä että uusi malli julkistetaan vasta pölyn laskeuduttua koeajotapahtuman jälkeen.